Zalando – dat is geen gezonde business

Dinsdag kwam Zalando met kwartaalcijfers en die vielen tegen. De grote internationale kleding webshop moest wederom bekennen eerder afgegeven doelstellingen niet te kunnen halen. Onder de streep stonden rode cijfers. De schuld van dit alles kreeg het weer – de zomer was te heet en te lang. Een verklaring die deels klopt en deels ook misleidend is.

De verklaring van bestuurder Rubin Ritter dat de zomer de schuld is van de slecht performance is op veel plekken opgedoken. De pers, ook in Nederland, vond dat schijnbaar een logische verklaring en zocht niet verder. Het is echter een argument dat in het beste geval een deel van de misère bij het bedrijf verklaart.

Op dit blog is de voorgaande jaren diverse keren aangegeven dat Britse retailers het slechte weer regelmatig de schuld geven van tegenvallende omzetten en oplopende verliezen. Keer op keer blijkt daar echter een andere reden veel belangrijker te zijn. Voor de Britten is dat tegenwoordig op de eerste plaats het gebrek aan koopkracht.

Te weinig koopkracht is niet een reden waarom het bij Zalando zo slecht gaat en het weer van de afgelopen maanden is dat evenmin. Het aandeel laat zien dat beleggers al langer een probleem hebben met het bedrijf. Dat heeft alles te maken het het beroerde imago. Een bedrijf dat keer op keer de verwachtingen neerwaarts moet bijstellen wordt steeds minder geloofd. Dat is de enige logische verklaring voor de koersval.

Waarom Zalando de verwachtingen niet kan waarmaken is een heel ander verhaal. De omzetgroei is voor heilig verklaard en daarvoor moet alles wijken. Omzet, niet marge of winst, daar draait het om en dat gaat gepaard met het nemen van enorme risico’s die business onder druk zetten.
In de Vlaamse en Duitse pers zijn daar twee artikelen verschenen die elk een van die die risico’s beschrijft. Ze gaan daarmee verder dan het Nederlandse Emerce dat zich beperkt tot het wijzen op de zomer.

De Standaard schrijft over Zalando in een artikel met de kop “Zalando bezwijkt onder gratis retour van pakjes”. In het artikel – dat zich baseert op de uitgebreide versie van de kwartaalcijfers – staat:

De helft van alle geleverde goederen wordt op die manier teruggestuurd en dat zadelt het bedrijf met enorme transportkosten op. […] Zalando probeert die factuur te milderen door de teruggestuurde kleren en schoenen opnieuw te koop aan te bieden, maar dat lukt niet zo goed. Te veel retourgoederen zijn niet meer in voldoende goede staat voor een tweede (of derde) verkooppoging.

50% retouren? Hoe lang kan je dat volhouden?

Handelsblatt wijst op een negatief aspect van de mobiele app. Die wordt vooral door jongeren gebruikt, dat is logisch. Het is een bestelmodel met een lage drempel, waardoor het aantal transacties inderdaad fors toeneemt. Wat volgens de krant niet was voorzien is dat het daardoor ook leidt tot een lagere gemiddelde transactie waarde. Als je dat combineert met het absurd hoge aantal retouren waarover De Standaard schrijft moet de vraag herhaald worden: “Hoe lang kan je dat volhouden?”

De cijfers en de twee genoemde voorbeelden bewijzen dat Zalando iets anders is dan een gezond bedrijf. Het streven net als Amazon omzetgroei op de eerste plek te zetten gaat niet werken. Een van de redenen is dat de basis – slechts kleding – veel te smal is om tegenslagen te kunnen opvangen. Aandeelhouders begrijpen dat als geen ander – ruim 30% koersverlies dit jaar is een heel duidelijk signaal.

Share: