Wie reageert er nog op de sluiting van Hudson Bay?

Als op zaterdag 31 augustus het FD meldt dat de Hudson Bay winkels in Nederland dicht gaan neemt de rest van de pers dat snel over. 1.400 banen komen te vervallen. Vijftien winkels plus het hoofdkantoor in Nederland zullen leeg komen te staan. De ophef hierover is gering en van extreem korte duur. Dat was wel eens anders.

Opvallend

Als we teruggaan in de recente geschiedenis valt direct op dat deze keer de ophef over het verlies van zoveel banen en winkelruimte bijzonder gering is. Toen Vroom & Dreesman definitief in de gevarenzone belandde was dat een ander verhaal. Voorpagina nieuws in elke krant en veel aandacht op radio en tv. Het ging daarbij ook wel om meer banen (+10.000) en vestigingen. Het omvallen van Blokker met de verschillende onderdelen trok ook meer aandacht.

Gewend

De makkelijkste verklaring voor bovengenoemd verschil is dat de markt ondertussen gewend is aan dit soort berichten. In een periode van vijf jaar zijn zo veel grotere ketens omgevallen dat winkelstraten en shoppingmalls in Nederland er nu echt anders uitzien. Voor een deel van de markt, namelijk de consumentenzijde zal die verklaring kunnen opgaan.

Lastig

Voor verhuurders van de winkelruimte is het een ander verhaal. Hudson Bay heeft nooit alle leegstaande V&D ruimte overgenomen. Een deel van die leegstand is zelfs anno 2019 niet weggewerkt. De verhuurders van ruimte aan Hudson Bay zitten best in een lastig parket. Achter de schermen zal flink zijn gevloekt bij het vooruitzicht dat er nog eens tienduizenden vierkante meters op de markt komen. Luid aan de bel trekken om aandacht te vragen voor het nieuwe probleem is echter niet in het belang van de sector. Te veel aanbod drukt immers de verhuurprijzen. Men lijkt ook geleerd te hebben van alle media aandacht voor de V&D vierkante meters.

Personeel

Omdat de klap van Hudson Bay zoveel geringer is dan die van V&D is er voor de politiek geen reden dit dossier naar zich toe te trekken. 1.400 potentiële stemmers boeit ze niet, pas boven de 10.000 komt men in beweging. Jammer voor het personeel dus.

Maar er is ook het leerpunt van V&D. Een groot deel van het personeel had redelijk snel weer een andere baan. Deze keer zal dat ook kunnen gebeuren. Het aantal openstaande vacatures blijft groot en de economie lijkt ondanks de handelsoorlogen en Brexit nog steeds groei te vertonen.

Het lijkt er dus op dat Nederland ook niet wakker hoeft te liggen van het vertrek van Hudson Bay. Zelfs de vastgoed jongens en meisjes zullen de klap wel te boven komen, al zal het langer kunnen duren dan ze leuk vinden. De consument zal dat allemaal niet kunnen boeien. Die heeft zijn shoppinggedrag ondertussen zo aangepast dat een fysieke keten meer of minder gewoon niet meer boeit.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.