Wat betekent Brexit voor de EU consument?

uk vkVorige week heeft het Duitse VZBV een onderzoek, uitgevoerd door Kantar, gepubliceerd. Hierin staat wat de Duitse, dus EU, consument van Brexit verwacht. Opmerkelijk is vooral dat een dergelijk onderzoek nog niet eerder is gedaan, of gepubliceerd. Zowel Brussel als alle lidstaten hebben immers belang te weten hoe de burgers met het Britse probleem omgaan.

Tweetalig onderzoek

Het onderzoek van Kantar is gehouden in Duitsland. De vragen zijn in het Duits gesteld, maar de rapportage is heel opvallend tweetalig. Ruim 1.000 personen hebben de vragenlijsten ingevuld en daarmee is de N groot genoeg om gewicht toe te kennen aan de antwoorden. De Duitse samenvatting van de resultaten is hier te downloaden (PDF). De Engelse versie is hier te vinden (PDF)

Brexit einde online shoppen

De belangrijkste bevinding is dat de Duitse consument zal stoppen online te shoppen bij Britse aanbieders na Brexit. 44 procent is daar redelijk stellig in 35 procent laat het afhangen. Slechts 19 procent geeft aan nu al zeker te zijn door te gaan met het online plaatsen van bestellingen bij Britse leveranciers.

De voornaamste reden waarom zo’n grote groep een streep haalt door Britse e-commerce is dat men geen idee heeft hoe met reclamaties wordt omgegaan en dat men bijkomende kosten vreest (beide categorieën worden door 85 procent van de deelnemers aangegeven!). 80 procent van de groep geeft aan dat ze misbruik van de data vrezen, dus dat de bescherming die de AVG biedt niet meer opgaat. Tenslotte is het wegvallen van de EU garantieregeling voor 78 procent een reden geen zaken meer te doen met de Britten na 1 januari 2021.

Brexit en vakanties

Er zijn ook vragen gesteld over privé bezoek aan de Britse eilanden na Brexit. De antwoorden zijn ook hier overwegend negatief. Iets meer dan een derde geeft aan dat de kans op bezoek niet aanwezig is, een kwart weet het nog niet. De grootste twijfels, of redenen niet te gaan hebben ook nu weer te maken met het verondersteld ontbreken van regels zoals die in de EU gelden. Of het nu gaat om de rechten van passagiers bij vertragingen en uitval, of het ontbreken van het recht op medische hulp, 76 procent heeft er geen of weinig vertrouwen in.

Conclusie

Aan het onderzoek zijn een paar conclusies te verbinden. De eerste is dat het bijzonder is dat alleen Duitsland (en dan nog nu pas) dit heeft onderzocht. De resultaten zijn glashelder, de Duitse consument verwacht dat Brexit de Britse eilanden minder aantrekkelijk maakt. En daar hebben ze overigens een punt. Alles wat in de enquête is gevraagd is namelijk tot op heden geen onderdeel van de besprekingen geweest.

Share: