Waarom gelden voor fietsbanden niet de zelfde innameregels als voor autobanden

Wie in Nederland een nieuwe wasmachine koopt weet waarschijnlijk dat de oude gratis moet worden ingenomen. Als onder de auto nieuwe banden nodig zijn dat staat op de rekening een bedrag voor het afvoeren van de oude banden. Recyclen wordt steeds makkelijker gemaakt en het prijskaartje lijkt mee te vallen. Maar soms blijkt dat het toch nog veel beter kan.

Lekkend ventiel

Aanleiding voor deze recycling bijdrage is het verhaal van de leeglopende fiets achterband. Een bijzonder geval, want keer op keer bleek de binnenband gewoon goed te zijn. Pas een paar dagen terug is de oorzaak gevonden: een lekkend ventiel. Waarom dat nu pas opviel geen idee. Het probleem is verholpen door er een ander ventiel in te stoppen.

Fietsventielen bestaan in diverse uitvoeringen en in Nederland is het Dunlop ventiel nog steeds het meest gebruikt. Op zoek naar de achterliggende reden van het lekkend Dunlop ventiel bleek dat dit probleem wel vaker voorkwam bij binnenbanden die bij de bouwmarkt zijn gekocht. De afdichtingsring in het ventiel is gewoon niet goed genoeg. De conclusie is dan ook dat het loont om bij een binnenband niet voor de goedkoopste te kiezen, maar gewoon iets meer betalen.

Dunlop en Autoventiel

Voor de sportfiets doe ik dat altijd al, de stadsfiets die buiten staat wordt gewoon voorzien van wat er op dat moment tegen een scherpe prijs verkrijgbaar is. En dan is het met twee bouwmarkten in de directe omgeving de keuze voor no-name producten snel gemaakt. Bij die sportfiets gaat dat niet op. Daar zitten vanaf de koop Schwalbe banden onder. Buiten en binnenbanden zijn altijd van dat merk. Die zijn niet goedkoop en de binnenbanden hebben het autoventiel. Ik weer niet anders dan dat Schwalbe autoventielen heeft.

Hoewel er op dit moment geen behoefte is aan nieuwe binnenbanden voor de stadsfiets ben ik toch gaan kijken of Schwalbe zoiets heeft met Dunlopventiel. En zodoende kwam ik achter een vorm van recycling die mij totaal onbekend was.

Recycling binnenbanden

Schwalbe claimt dat het de oude binnenbanden bij de fietsenmakers ophaalt en hergebruikt om er nieuwe van de maken. Dat scheelt energie, natuurlijker grondstoffen, et cetera. Het verhaal klinkt goed en ook makkelijk te realiseren. Dat alleen Schwalbe binnenbanden worden opgehaald spreekt voor zich.

Ik heb nog nooit een fiets binnen- of buitenband gerecycled zien worden. Van autobanden weet ik dat het lokale afvalpunt daar een aparte container voor heeft. De banden voor de motor worden altijd via de dealer afgevoerd. Mijn fietsbanden verdwijnen bij het gewone afval in de container op de straat hoek. Dat is eigenlijk best wel raar. Waarom gelden voor fietsbanden niet de zelfde innameregels als voor autobanden?

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.