VW start afbraak Europese dealerdistributiesnetwerk

Tussen alle ophef over sjoemeldiesels, invallen bij directies en het onder druk zetten van de Duitse regering, door is er ook ander autonieuws uit Duitsland dat voor ons van belang is. Het is de melding van VW dat de verkoop van auto’s zonder tussenkomst van de dealer gaat starten.

Het idee is op zich niet nieuw. Met enig zoeken kom je artikelen tegen die tot tien jaar oud zijn. De bankcrisis heeft wat dat betreft roet in het eten gegooid. Daardoor zijn zoveel handelaren failliet gegaan dat de verdere afslanking van het distributiemodel tijdelijk niet aan de orde was. De laatste jaren wordt er weer meer over gesproken, maar het is nu voor het eerst dat het een fabrikant is dat voert en omzet in daden.

2020 wordt het jaar dat een nieuwe VW voor het eerst direct online bij de producent kan worden besteld. Het concern heeft daarover afspraken gemaakt met het dealerkanaal. Dat ziet natuurlijk een groot deel van de traffic en een niet onbelangrijke bron van inkomsten verdwijnen. Afgesproken is dat zij een vergoeding krijgen per verkochte VW. Of dat is op basis van postcode of afleverplek van de auto is nog niet helder in de pers verschenen.

Wel duidelijk is dat hiermee de afbouw van een keten die decennia lang heeft bestaan en maximaal was dichtgetimmerd wordt ingezet. VW claimt dat vooralsnog de meeste kopers gebruik zullen maken van de dealer voor selectie en financiering. Dat model zal de jongere koper echt niet bekoren als hij/zij weet dat alles met een paar muisklikken kan worden gedaan.

De plannen van VW beperken zich niet tot de Duitse thuismarkt. In ieder geval in de EU wordt het uitgerold. De autoboulevards komen daarmee onder druk te staan. Alle gemeentes die aan de buitenranden vierkante meters hebben ontwikkeld gaan onvermijdelijk te maken krijgen met leegstand Het vervelend aan autoshowrooms is dat moeilijk om te vormen zijn en in de regel slecht bereikbaar zijn. Maar dat zal VW uiteraard niet boeien. Daar ziet men het als een nodige stap en zullen de ogen meer gericht zijn op de concurrentie: wie volgt als eerste?

Share: