Voorjaar: tijd om te klussen en naar de DHZ sector te kijken

Het weer wordt aangenamer en daarmee wordt het ook tijd weer wat aan huis en tuin te doen. De belangrijkste periode voor de DHZ bedrijven breekt aan. Gaan zij de komende weken, maanden, voldoende omzet draaien of blijft het toch kwakkelen.

De omzet van DHZ bedrijven kent een seizoensgebonden indelingen en fluctuaties. In de winter verkoop je geen terrasverlichting en in de zomer is er weinig animo voor CV ketels. Naast die indeling is er de valbijl van de recessie. Minder koopkracht betekent minder verhuizingen en dus minder klussen. Over concurrentie en kannibalisatie valt ook nog een hoop te melden, volstaan kan worden met een verwijzing naar eerdere blogposts over het omvallen van grote Duitse DHZ ketens door de combinatie van: te weinig omzet, geen reserves en neerwaartse prijsspiralen.

Via Horizont.net krijg ik de nieuwste campagne van de Duitse DHZ keten Obi onder ogen. Wat wordt daar de komende periode de rode draad in de communicatie: “Mach’s einfach mit Obi!”. Een leuze waar weinig op af te dingen valt. De campagne wordt ondersteund met een spotje. “Mit dem Spot wird deutlich, auf welche Strategie Obi künftig bei der Entwicklung
seines Multichannel-Geschäfts setzen will.” (quote uit Horziont artikel)  Multichannel? Inderdaad Obi zet zwaarder in op online. Dat werd tijd ook want de aankondiging hiervan stamt al uit 2012.

En wat zie ik dezelfde week als leuze van de Nederlandse DHZ keten Gamma?

gamma-goes-interwebs

Ook hier dus online dat een centrale plek krijgt. Ik begrijp de keuze van Obi en Gamma wel. Online is een must en draagt bij aan betere marges en betere spreiding van omzet en winkelbezetting.

Wat ik nog niet kan inschatten is wat de impact hiervan is op de fysieke winkels. Gamma & CO. Dat zijn toch in de regel grote panden, buiten de woonbebouwing. Worden dat op termijn kleinere locaties of zal als eerste het personeelsbestand op de schop gaan.

Share: