Vodafone: boete van 100.000 Euro voor spammen ex-klanten

De Duitse toezichthouder heeft Vodafone Duitsland een boete van 100.000 Euro opgelegd wegens het telefonisch benaderen van ex-klanten. Omdat er geen expliciete toestemming is gegeven is de actie niets anders dan ordinair spammen. Nu Nederland nog.

De Bundesnetzagentur heeft geconstateerd dat Vodafone Kabel Deutschland (vergelijkbaar met Ziggo) veel aan telefonische werving doet. Het richt zich daarbij op nieuwe klanten, maar ook op het terughalen van oude klanten. Die laatste groep is bijzonder interessant. Vodafone doet er  veel aan om de churn binnen de perken te houden.

30 keer gebeld worden

Of dat op deze manier gaat lukken mag betwijfeld worden. De toezichthouder heeft talloze klachten ontvangen, ook van ex-klanten. Die worden tot 30 keer (!) gebeld. Zonder toestemming en zelfs nadat de lastig gevallen consumenten te kennen hebben gegeven hier niet van gediend te zijn.

Wie niet horen wil, moet maar voelen. BNA heeft daarom een boete opgelegd en hoopt dat zowel Vodafone als de externe callcenters zich nu aan de wet gaan houden.

Nederland idem

Deze zaak speelt in Duitsland, maar komt mij wel erg bekend voor. Als ex UPC analoge tv klant heb ik ook te maken met tientallen anonieme calls. Allen komen van de callcenters van Vodafone Nederland. Het smerige aan de zaak is dat ik op een zakelijk nummer wordt gebeld dat nooit aan de consumentendienst is gelinkt. Vodafone Nederland houd zich dus niet aan de overal doorgevoerde opt outs. Dat leidt tot de conclusie dat de overtredingen van Vodafone Duitsland geen op zich zelf staande zaak zijn.

Ook de Nederlandse vestiging overtreedt de Europese wettelijke eis dat alleen na expliciete toestemming vooraf contact mag worden opgenomen.

Het wordt tijd daar eens een klacht over richting de Nederlandse toezichthouder te sturen.

Share: