Verbod dat me niet raakt, wel interesseert: de WhatsApp nieuwsbrief

Communiceren: bijna iedereen begrijpt dat je dat in de 21ste eeuw ook via internet doet. Nieuwsbrieven en updates worden per e-mail verstuurd. Daarna zouden ze moeten worden geopend en gelezen. Daar gaat het mis. Verzenders zoeken naar manieren de ontvanger wel tot lezen aan te zetten en zo is de WhatsApp nieuwsbrief ontstaan.

Push

Als consequent niet gebruiker van WhatsApp heb ik totaal geen zicht op de mogelijkheden van dat Facebook onderdeel. Schijnbaar is door meerderen gebruikers vastgesteld dat het mogelijk is een nieuwsbrief naar groepen te versturen. Het grote voordeel van deze methode ten opzichte van e-mail is dat de push veel nadrukkelijker is en filtering schijnbaar geen issue is. De openingspercentages zijn daarom een hoger dan bij de conventionele e-mail nieuwsbrieven. Als je daar 30% haalt is dat geen slechte score, bij de WhatsApp nieuwsbrief zou het dubbele de regel zijn.

Geen idee of dat laatste percentage klopt, want ik heb me er nooit in verdiept. Het hele verschijnsel was me onbekend totdat op Meedia de melding verscheen dat deze manier van communiceren nooit “legaal” is geweest en WhatsApp het gebruik gaat verbieden en actief bestrijden. Dat Facebook iets gaat verbieden, daar valt altijd iets van te vinden. In dit geval is ook weer duidelijk dat het verbod vooral wordt ingesteld omdat het concurreert met andere (betaalde?) diensten uit het huis van de grootste datagraaier uit de geschiedenis.

Opmerkelijk

Het verbod raakt mij dus niet. Ik heb in Nederland ook nog nooit iemand iets over deze methode horen zeggen, dus of het echt veel gebruikt wordt? Los van de omvang en/of het gebruik is het echter wel om een andere reden iets opmerkelijks. Tot zo ver mij bekend is dit de eerste keer dat een private ondernemer een manier van communiceren verbiedt en effectief de nek omdraait. Daarbij gaat hier niet over een BBS met een handvol gebruikers, maar een dienst met in theorie miljarden “gebruikers”.

Zal dit leiden tot de zoektocht naar een alternatief? Kiest men voor een betaalde variant uit de Facebook stal of zal de WhatsApp nieuwsbrief binnenkort vergeten zijn en niet interessant genoeg om te worden opgevolgd?

Share: