Thuiswerker denk je al na over vermindering van je verbruik?

In de pers is veel aandacht besteed aan de rapportage van het Nibud over kosten van het thuiswerken. Het is goed dat de organisatie inzichtelijk maakt waaruit die kosten bestaan en hoe hoog ze zijn. Hierdoor is voor werknemers en werkgevers dat aspect van de impact van het Corona virus duidelijk. De cijfers kunnen ook als een reden voor verminderen worden gezien.

Thuiswerken kost geld

De melding van het Nibud kan worden gecomprimeerd tot de stelling “thuiswerken kost geld”. Het is een open deur. Iedereen begrijpt dat zijn of haar stroomkosten toenemen en dat het daar niet bij blijft. Nibud beperkt zich tot zes posten in het huishouden waarvan de kosten hoger zijn voor thuiswerkers dan voor werknemers die op kantoor zitten.

Dat overzicht is niet compleet. Wie zijn of haar werkdagen goed in kaart brengt zal zien dat de stroomkosten niet alleen toenemen omdat er een computer aanstaat. Het koffiezet apparaat staat langer aan. De koelkastdeur gaat vaker open en dicht waardoor de compressor vaker aanslaat. Intensiever gebruik werkt ook uit op de levensduur. Wie naar muziek luistert tijdens het thuiswerken zal daarvoor gebruik maken van boxen en misschien wel een losse stereoset. Ook daarvoor is stroom nodig.

Verschuiving van kosten

De meerkosten voor de werknemer zijn niet gelijk aan de mindere kosten voor de werkgever. Het is niet zo dat door de lockdowns de hoofdschakelaar van de kantoren uit is gezet. Daar blijft stroom nodig voor de basics en bijvoorbeeld security. De verwarming of cooling uitzetten is niet raadzaam en de waterleidingen moeten ook met enige regelmaat worden gebruikt.

Desondanks is wel duidelijk sprake van een verschuiving van kosten. De vraag die door Nibud wordt gestimuleerd is wie daarvoor moet opdraaien.

Fiscale regeling

Aangezien thuiswerken voor langere tijd gehandhaafd zal blijven loont het de moeite serieus naar deze kosten te kijken. Als er echt sprake is van meerkosten voor de werknemer kan dat reden zijn daarvoor compensatie te regelen. Dat kan door werkgevers gedaan worden, maar het zou ook heel goed met een fiscale regeling kunnen.

Verschuiven of verminderen?

Maar nog voor een van die keuzes wordt gemaakt is het goed te kijken naar een andere mogelijkheid. Kan de trend van het verschuiven van de werkplekken niet ook worden aangegrepen om tot een verlaging van de totale kantoorkosten te komen?

Kantoren die nu op halve kracht, of minder draaien, merken dat de stroomnota, de kosten voor het waterverbruik en de aardgasinstallaties naar beneden gaat. Lang niet alle ondernemingen sluiten kamers of heel etages om daar strak op te sturen. Niet overal kan dat vanwege de afstandsregeling. Maar zelfs dan nog. Dit zou het moment moeten zijn dat elke ondernemer en verhuurder van office space werk maakt van een lager verbruik.

Dat zelfde geldt voor de werknemer. Die ziet nu een verschuiving van de lasten op zich af komen. Wat is er dan logischer om daarbij te sturen op een lager verbruik. Het vervangen van oude stroom verslindende koelkasten en koffiemachines is iets dat zich nu veel sneller terugbetaalt.

Waarschijnlijk kijken maar weinigen naar die machines, omdat de werkplek, met de computers, beeldschermen en telefoons (terecht) het meest opvalt als “nieuwe” kostenpost.

De afgelopen periode was voor menigeen te nieuw en hectisch. In deze fase wordt het tijd over dit soort zaken na te denken.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.