Terecht nog meer banen op de tocht bij Kaufhof en straks bij Mediamarkt/Saturn

Dat de overname van Hudson Bay / Kaufhof door Karstadt banen zou gaan kosten was vooraf bekend. Er is immers sprake van twee losse organisaties die in dezelfde markt opereren met grotendeels gelijk aanbod. Dat roept om het in elkaar schuiven van de twee HQ’s. Dat en nog meer zal ook gaan gebeuren.

Banenverlies

De berichten die sinds de fusie de ronde deden gingen uit van het wegvallen van 1.000 banen op het Kaufhof HQ en 1.600 in de filialen die gesloten gaan worden. Het eerste aantal verbaast niet. Het tweede eerder, totdat je realiseert dat er dus meer dan een dozijn filialen gesloten gaat worden omdat ze structureel verliesgevend zijn of onder de directe rook van een Karstadt staan.

27 maart maakte de Duitse vakbond Verdi bekend dat het niet bij 2.600 ontslagen zou blijven. Er werd een aantal van 5.500 genoemd en dat verscheen in de Duitse pers als een vaststaand feit. Het verschil van 2.800 is fors, maar blijkt een logische verklaring te hebben. Elk Kaufhof filiaal wordt quasi zelfstandig gevoerd. Elk pand heeft een eigen sub-directie met ondersteuning. Karstadt had dat ook, maar is daar jaren geleden al van afgestapt. Per stad of regio is er nu een hoofdfiliaal met een sub-directie dat de rest ondersteunt (“aansturen” als begrip wordt nadrukkelijk niet meer genoemd door Karstadt).

Overhead

Er is dus sprake van een behoorlijke overhead binnen de Kaufhof organisatie, en dat is waar nu schijnbaar het mes in wordt gezet. Omdat die overhead wordt gereduceerd is er op HQ niveau verdere ruimte voor boventalligheid. Als daarmee 2.800 banen kunnen worden geschrapt zegt dat niet alleen het nodige over de verouderde organisatiestructuur van Kaufhof. Het is tevens een verklaring voor de minimale marge die wordt gerealiseerd. Het begrip dat hierbij hoort is waterhoofd.

Voorraadbeheer

Kaufhof is trouwens niet de enige organisatie die opvallend inefficiënt werkt. Ceconomy, de kwakkelende holding boven MediaMarkt en Saturn, heeft daar ook eind maart ook nog wat over gepubliceerd. In een zoveelste poging de kosten naar beneden en de marge naar boven te krijgen is besloten dat de filialen niet meer zelfstandig voorraad mogen houden en inkopen. Dat zoiets tot op heden nog mogelijk was is echt heel bijzonder. De kosten van voorraadbeheer voor die honderden aparte filialen is enorm en het risico is dat ook. Het idee is dat zo snel mogelijk te stoppen. Een handvol distributiecentra moet de voorraden gaan aanhouden voor alle filialen. Logistiek is dat geen uitdaging. Wat wel knap is, is dat er geen ophef is ontstaan over het banenverlies dat hiermee gepaard gaat en elk filiaal raakt.

Share: