Slachtoffer van het Covid-19 virus – de kledingsector

Veel sectoren lijden onder de impact van het Covid-19 virus, de kledingsector lijkt zelfs extra hard geraakt te worden. Een artikel met de CEO van Levi Strauss in het FT van 19 juli gaat daarover, maar er zijn ook geoeg andere bewijzen.

FNG

In Nederland is de aandacht voor de strijd op leven en dood door de Belgische modeholding FNG gering. Dat het bedrijf achter de ketens Brantano en CKS al maanden met de banken onderhandelt over extra kredieten wordt vooral gelinkt aan de te hoge schulden die de afgelopen jaren zijn gemaakt. Een directe link met de economische stilstand door het Covid-19 virus wordt terecht niet gelegd. Desalniettemin is duidelijk dat het maanden dicht hebben van de winkels de problemen alleen maar heeft vergroot.

G-Star

Wat we wel in de lokale en nationale wel lezen is dat G-Star 10% van het personeel ontslaat. Het aantal eigen winkels wordt teruggebracht en mogelijk gaat op het HQ in Amsterdam ook een aantal banen verloren. Buiten Nederland is het voor dit merk niet veel anders. Overal wordt bezuinigd.

Chapter 11

In de VS, het land van de spijkerbroeken is de toestand ook erg G-Star Raw en Lucky Brand hebben gekozen voor een Chapter 11 procedure. De status, enigszins vergelijkbaar met surseance van betaling, moet vooral de schuldeisers enige maanden op afstand houden.

Voor de modeketen Ann Taylor (heel ander segment) is dat geen optie meer. De moedermaatschappij heeft de rechter gevraagd failliet verklaard te worden. 1.600 filialen zijn al langer dicht wegens de lockdowns en zullen niet meer open gaan. 40.000 (!) banen staan in totaal op de tocht en wat er met de rest van de 5.000 winkels van het concern moet gebeuren weet nog niemand.

Levi Strauss

Ook Levi Strauss krijgt forse klappen door het Covid-19 virus. Toch benadrukt ceo Bergh in een gesprek met de FT dat bij de spijkerbroeken maker de toestand minder erg is.

Belangrijk verschil met een deel van de concurrentie is namelijk dat het bedrijf over meer dan een miljard Dollars eigen geld op de bank heeft staan. Het is daarom niet op een lijn te zetten met FNG en Ann Taylor die al lang gebukt gingen onder ongezond hoge schulden.

Maar dat wil niet zeggen dat alles koek en ei is voor de denim specialist. Winkels zijn gesloten, sommige zullen ook niet meer opengaan en 15% van het personeel is al ontslagen. De vraag naar denim is ook fors teruggelopen (23% minder omzet het laatste kwartaal) en de reden daarvoor klinkt logisch: “Jeans have not proved as popular as sweatpants in lockdown”.

Het citaat is te belangrijk om te worden vergeten. Dat zoveel kledingzaken het zo moeilijk hebben is nu een stuk duidelijker. De vraag naar kleding is op eens heel erg smal geworden. De routine van een outfit voor op de zaak, kleding om relaties te bezoeken en van alles genoeg om niet elke keer het zelfde te hoeven aandoen heeft geen nut meer.

De vraag naar zakelijke kleding is door het Covid-19 virus en de verplichte home offices verdampt. Het deel van de kledingsector, met merken als Ann Taylor voorop, dat zich op de business outfit richtte  is een niet te benijden slachtoffer.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.