RP22 – het cliché van Duitsers die achterlopen als het om betalen gaat

Nederlanders hebben de reputatie dol te zijn op elektronisch betalen en bij Duitsers is het cliché dat ze het liefst met muntjes betalen. De bezoekers van RP22 zijn geen representatieve afspiegeling van de gehele Duitse bevolking, maar het liet wel zien dat e-betalen geen exotische handeling is voor de oosterburen.

Faxen-in-Berlijn-202206Overal in Europa is sinds het uitbreken van de pandemie het aantal cash transacties gedaald. Contant geld aannemen en uitgeven is een mogelijke bron van overdracht van het Covid-19 virus. Betalen via pin of contactloos verkleint die kans aanzienlijk. Dat type betaling is dus toegenomen. Een rol voor die verschuiving van cash naar elektronisch is ook dat er minder mogelijkheden waren tot het doen van inkopen waarbij cash gangbaar was. Veel winkels zijn langere tijd gesloten geweest waardoor de kans een cash transactie door te voeren gewoon geringer is geweest dan voorheen.

Sluiten bankfilialen

In België en Duitsland is een grote groep consumenten door de pandemie om nog een reden gedwongen geworden van cash af te stappen. In deze landen heeft het sluiten van bankfilialen een veel grotere impact gehad dan in Nederland. Dat proces is hier eerder gestart en pinnen werd al door een groter deel van de bevolking gedaan. Bij de buren was overnight geen mogelijkheid meer aan de balie contant geld op te nemen. Men moest de pinpas wel gaan gebruiken.

Na twee jaar is in Duitsland het pinnen en contactloos betalen veel gangbaarder geworden. Winkeliers kunnen de kosten voor aanschaf van terminals en de andere infra (het internetlijntje!) inmiddels makkelijk terugverdienen. Er is een langere periode geweest dat de klant deze manier van betalen veiliger vond dan muntjes over de toonbank schuiven.

Klok terugdraaien

Bepaalde sectoren in Duitsland willen het liefst de klok terugdraaien. Pintransacties zijn immers onverenigbaar het met in standhouden van een grijs of zwart geldcircuit. Dat is op retail niveau in Duitsland een substantieel groter probleem dan in Nederland. Bakkers, cafés, afhaalrestaurants worden amper gecontroleerd op de juistheid van de opgegeven omzet. Het is ook redelijk complex omdat voor het serveren van eten  verschillende btw tarieven gelden.

Toch zal de klok waar het gaat om betaalverkeer niet geheel teruggedraaid kunnen worden. De consument heeft daar namelijk geen belang bij (behalve dan als hij zelf zwart geld wil witten via kleinere transacties). Events als RP22 kunnen makkelijk voorschrijven dat voor elke vorm van catering e-betalen de norm moet zijn. De aanbieders van eten en drinken op het terrein hadden daar geen enkele moeite mee. Het aantal bezoekers dat cash betaalde voor eten of drinken was echt gering. Het viel op als er geld op de toonbank werd gelegd.

Contactloos standaard

Contactloos betalen was de standaard, pinnen kwam ook opvallend weinig voor. Dat betekent dus dat bij deze groep mensen het bezit van een “moderne” pinpas was. Voor de goede orde, dat betekende niet dat men klant was van hippe of dubieuze banken als N26. Pasjes van gewone oude grote nationale en regionale banken voerden de boventoon.

Het cliché van Duitsers die achterlopen en met muntjes betalen klopt echt niet. Ook al is RP22 geen juiste afspiegeling van de samenleving, het is wel een event waar alle leeftijdsgroepen van 1 tot ver in de 80  aanwezig is.

Zelfspot

Bij dit onderwerp hoort ook nog zelfspot. Tijdens de talks is meermaals door sprekers opgemerkt dat ze in Duitsland achterlopen, omdat hier de fax nog wordt gebruikt. Dat klopt. Bij de buren kun je de fax nog in het wild tegenkomen (zie foto). Maar ze vergeten daarbij naar het betalingsverkeer te kijken. Wat daar in betrekkelijk korte tijd is veranderd relativeert het geklaag en de zelfspot.

Share: