Die missers, die waren er al langer maar het lijkt erop dat er toch iets is veranderd. Dat is ook de reden hier weer eens op het bedrijf, concern, geheel te wijzen. En dat begint precies daarmee, wat is Rocket Internet nu eigenlijk? Volgens WiWo en Manager Magazine is het niet langer de succesvolle start-up fabriek. Deze en andere titels geven daarvoor een beperkt aantal verklaringen: na het afblazen van de ipo van HelloFresh eind 2015 is het Rocket Internet niet meer gelukt een ander “veelbelovende pareltje” naar de beurs te brengen. Daarmee is de achterliggende businesscase opeens helemaal niet meer zo interessant voor beleggers, want met elke ipo zou immers weer waarde worden geceeerd.
Ik heb daar nooit ene snars vertrouwen in gehad. Alle sucessen van Rocket Internet zijn zoals bekend gebaseerd op copy-paste. Echt originele plannen, daar heb ik ze nooit op kunnen betrappen en zelfs de fouten van de originelen zijn letterlijk overgenomen. Daarom ook dat Rocket Internet met een kloon net als AirBnB in Berlijn en andere Duitse steden werd opgejaagd wegens aanzetten tot en faciliteren van illegale verhuur. En waar de deelnemingen wel binnen de kaders van de wet opereren zijn ze minder succesvol dan gedacht. Zo weinig succesvol dat inmiddels journalisten en beleggers ook wat verder terug zijn gaan kijken. Ze zien dan dat de eigen ipo nooit tot een koerswinst heeft geleid en wat er aan participaties is verkocht lijkt ook amper bij te dragen aan een gezond geheel.
Met het vertrek van die ene grote Zweedse aandeelhouder is natuurlijk voor iedereen zichtbaar geworden dat er achter de facade van snelle en bevlogen praatjes een groot gat gaapt. Ook kenners die Rocket Internet eerst vereerden snijden de messen. Het is nog geen bijltjesdag en of die er gaat komen kan ik niet inschatten. Wat ik wel verwacht is dat geen enkele serieuze journalist of blogger het nog in zijn /haar hoofd haalt positief te schrijven over het Rocket Internet zolang aan de structuur van die toko niets is veranderd. Dat is wat er namelijk aan de hand is: de tegenvallende resultaten (en onnavolgbare propaganda) van het bedrijf zijn grotendeels te wijten aan de poppetjes boven aan de piramide die uiteindelijk niet veel meer zijn dan one-trick ponies. De tijd van copy-paste is voorbij, er zijn inmiddels zat ondernemers die dat veel beter kunnen dan Rocket Internet