Risico profiel online bankierende consument

De Duitse IT brancheorganisatie Bitkom heeft begin deze maand via een persbericht gewezen op recent onderzoek naar de risico’s bij online bankieren. De resultaten zijn in een heldere grafiek weer te geven. Het roept de nodige vragen op, een daarvan is waarom zoiets in Nederland niet bestaat

Regelmatig onderzoek

Bitkom heeft als grote brancheorganisatie, 2.600 leden en meer dan 100 medewerkers, de mogelijkheid regelmatig onderzoek te doen. Daarvoor is er een aparte business unit, maar er wordt ook met derden samengewerkt. Tegen de zomer brengt het traditioneel de resultaten van onderzoek naar mobiele communicatie naar buiten. Nu die markt is gestabiliseerd en roaming geen groot issue meer is kan de aandacht naar andere zaken uitgaan.

Bankieren

Nu mobiele communicatie in Duitsland (in iedere geval tot 5G) minder in de schijnwerpers staat kan Bitkom andere onderwerpen hoger op de agenda zetten. Dat is immers een van de achterliggende redenen van elk onderzoek: laten zien wat trends zijn en waar bijsturing gevraagd is.

Bijsturing is zeker nodig als het gaat om online bankieren. De cijfers die Bitkom laat zien duiden op nonchalance (“leichtsinnig” gedrag). Dat 49% van de net aan 700 deelnemers aan het onderzoek aangeeft de online bankzaken te hebben verricht via een open Wifi, dus buiten de deur is geen fijne score. Dat 41% online bankiert vanaf de devices van derden (werkgever, bekenden, familie) klinkt ook niet goed. Dat slechts 37% aangeeft te letten of de software op het device waarmee online gebankierd wordt up to date is, geeft koude rillingen.

Aan de slag

Met dit soort bevindingen kan iedereen aan de slag. Banken weten waar beter over gecommuniceerd kan worden. Voor de telco’s moet dit gefundenes fressen zijn: online bankieren via een onbekend open wifi terwijl er ook een deugdelijke 3G of 4G verbinding voorhanden is schreeuwt om reactie. En zo zijn er nog meer partijen die deze info goed kunnen gebruiken.

En Nederland?

Wie na het lezen van de Bitkom bevindingen denkt: “Ach in Nederland is dat vast veel beter.” komt bedrogen uit. Er is namelijk geen rapportage beschikbaar die hier op lijkt. De Consumentenbond heeft online tips voor veilig bankieren. De Nederlandse Vereniging van Banken idem. De individuele banken hebben her en der verspreid vooral succes stories staan. Over het risico profiel van de Nederlandse online bankier consument is niets te vinden. Dat is raar. Zoiets moet toch bestaan?

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.