Privacy als USP: idee is goed, uitwerking kan beter

Voor een onderdeel dat in de directe omgeving niet te koop is moest een beroep worden gedaan op het internet. Een gevalletje e-commerce uit noodzaak dus. Als dat noopt tot het bezoeken van wildvreemde websites kan dat tot een lach en een traan leiden. Wat een pareltjes je dan tegenkomt.

Wie verder kijkt dat de paar grote e-commercers zal zien dat het landschap heel groot en heel gevarieerd is. Kleine websites die tot in het kleinste detail kloppen kom je tegen, net als sites die alleen al door de kleurstelling afschuw opwekken. De laatste groep is overigens niet veel groter dan de eerste. Schijnbaar is er een natuurlijk verloop van slechte websites.

Wat wel opvalt is dat een redelijk aantal e-commercers moeite heeft zich te onderscheiden van de concurrentie. Een online kaasshop zal toch echt iets moeten verzinnen om positief op te vallen in de lange rij van kaashandelaren met online aanbod. Wat voor de kaasboer geldt, gaat natuurlijk op voor iedereen. Er is ook geen wezenlijk verschil wat dat betreft tussen B2B en B2C.

Sites die zich willen onderscheiden door een optimale vindbaarheid in zoekmachines haal je er zo uit. Ten eerste staan ze hoog in de rankings van de zoekmachines en ten tweede neigen ze er naar de aanwezige teksten te “optimaliseren”, omdat ze anders niet hoog geplaatst worden. De leesbaarheid van die teksten is minder, soms doet het gewoon pijn aan de ogen.

En dan zijn er nog de handelaren die in bullets weergeven waarom zijn de allerbeste keuze zijn. Dan wordt het echt boeiend. Zo kwam ik een potentiële leverancier tegen die tot zeven USP’s kwam. Op het eerste gezicht is er weinig mis mee. Het lijstje nog eens doorlezen doet dan wel iets opvallen en daarmee wordt niet op de gehanteerde volgorde gehint.

Wat wordt er bedoeld met “Privacy is veilig”. Moet ik dat lezen als “Privacy = veilig”, dus een algemene oproep of als “privacy is gewaarborgd”. Ik vermoed het laatste en begrijp dan ook niet waarom de e-commercer of zijn/haar website bouwer dat werkwoord niet heeft gebruikt. Nadat ik naar over gestruikeld was kon de bullet daaronder “Know-how aanwezig” ook niet meer door de beugel. Waarom is daar niet gekozen voor “kennis” en waar blijft dan de ervaring?

Een simpele lijst met zeven bullets om de tanden in te zetten. Het is zonder meer goed bedoeld en de e-commercer heeft het reguliere deel van zijn/haar business echt wel voor elkaar. Maar de website teksten. Nee. Het is goed bedoeld, maar het kan echt beter. En het meest vervelende is dat als je dergelijke onlogica een keer hebt gezien de rest van de teksten ook extra onder de loep worden genomen. Dat leidt te veel af en is dus niet bevorderlijk voor de omzet.

Share: