Oplage Duitse krant krimpt in een kwartaal 17 procent

Rond de Paasdagen was in het Duitse medialandschap sprake van enige onrust. De meest recente oplage cijfers van de nationale kranten liet een ongekend grote krimp zien bij Die Welt. Een min van 17% in een kwartaal tijd. Wat was daar nou weer aan de hand en komt het niet bekend voor?

Nederlandse kranten

Het onderwerp oplagecijfers kan bekend voorkomen. De cijfers van Nederlandse kranten (regionaal en nationaal) zijn op dit blog in het verleden regelmatig onder de loep genomen. Er was alle reden de cijfers van met name de TMG (waar toen nog meer titels bij hoorden dan alleen De Telegraaf) met een flinke korrel zout te nemen. Jarenlang claimde die uitgever een marktdominantie op basis van cijfers die klakkeloos werden aangenomen.

Aap uit de mouw

Toen andere kranten de digitale edities gingen promoten, iets wat TMG lang heeft geweigerd, bleef het verkondigde oplage cijfer onveranderd hoog. Dat kon niet kloppen, tenzij de concurrentie het extreem slecht deed. Na vele jaren kwam uiteindelijk de aap uit de mouw. TMG heeft jarenlang alle mogelijk trucs uitgehaald om een hoge printoplage te kunnen aantonen. Dat was nodig omdat daar de advertentietarieven op gebaseerd waren. De rest is geschiedenis.

Die Welt

Dan nu naar de Duitse markt. Die Welt, onderdeel van Springer, uitgever van de omstreden populistische “krant” Bild, is in een kwartaal 14.350 klanten verloren. Nu worden nog 70.100 klanten gerapporteerd. Klanten is trouwens niet het begrip dat IVW, dat de oplagecijfers verzameld, hanteert. Het cijfers staat voor gedrukte oplage en het aantal digitale abonnees die niet de papieren editie ontvangen.

Definitie

Geheel in lijn met wat TMG jarenlang heeft gedaan is ook bij Die Welt met de som “gedrukte oplage” van alles uitgehaald om die zo hoog mogelijk te houden. Ook hier weer is de enige verklaring de link tussen gedrukte oplage en advertentie tarieven. De definitie van “gedrukte oplage” bood (en biedt dat nog steeds!) alle ruimte gratis exemplaren mee te tellen en specials die op beurzen worden verspreid. Springer heeft inmiddels ingezien dat het opblazen van de cijfers niet meer werkt. Adverteerders trappen er niet meer in. Journalisten en onderzoekers lieten steeds vaker merken dat deze creativiteit op het randje van misleiding was.

Echte oorzaak

Wat nog betrekkelijk weinig in de Duitse pers is genoemd zijn de redenen voor de krimp die Die Welt en Springer raakt. De lezers haken af, nieuwe vinden de titels niet meer interessant genoeg. Het begrip dat hier thuishoort is demografie. Springer trekt vooral conservatieve oudere lezers.  Mensen worden wel ouder, maar deze groep wordt vanzelf kleiner.

Share: