Onnavolgbaar optimisme van Disney

FacepalmDinsdag 5 mei presenteerde Disney kwartaalcijfers en bij de presentatie straade het optimisme uit voor de komende periode. Dat is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk. Een minder vriendelijke omschrijving is dat het onnavolgbaar is.

Het Amerikaanse mediabedrijf exploiteert film- en muziekrechten. Het produceert films en musicals en biedt streamingdiensten. Daarnaast runt het tientallen pretparken en is het een grote speler in de cruisevaart.

Cruisevaart

Op dit moment is de cruisevaart dood. Nergens ter wereld staan havens te springen de schepen te ontvangen. Betaalde passagiers zijn er ook niet. De beelden van schepen die weken in quarantaine liggen wegens besmette passagiers en personeelsleden zullen niet snel worden vergeten. Dat Disney verwacht dat het merk sterk genoeg is om snel weer te kunnen profiteren van de vraag naar deze vorm van toerisme. Daarbij merkt het wel op dat de komende zes maanden de business nog stil zal liggen.

Over de kosten die het onbenut laten van al die capaciteit veroorzaakt wordt met geen woord gerept. Evenmin is er iets gezegd over de financiering van de bestaande schepen en de bestaande nieuwbouw- en renovatieplannen.

Het echte grote zwijgen van Disney wat deze vorm van vermaak en toerisme betreft is echt onnavolgbaar. Kan het bedrijf inschatten wat potentiële klanten en te bezoeken havens over X maanden verwachten en eisen?

Bodemloze put

Over de pretparken is men ook zo vreemd optimistisch. Ergens in China gaat er weer een park open, dus dan komt het vanzelf goed. Dat er tussentijds wereldwijd 100.000 medewerkers van de parken met onbetaald verlof zijn gestuurd wordt wel vermeld. Met geen woord wordt gerept over de te verwachten social distance eisen die in nog enige tijd nodig zullen zijn. Als de economische neergang even groot is als voorspeld, dan zal dat onherroepelijk leiden tot minder bezoek aan de dure parken. Zegt Disney daar iets over: nee. Is men vergeten dat het pretpark bij Parijs meer dan een decennium lang een bodemploze put was en dat alle seinen nu weer op rood staan?

Streaming

En zo gaat het nog even door. Meer klanten voor de streamingdiensten klinkt leuk. Zijn de er nog als de aanbiedingsperiode verlopen is? Is er eigenlijk wel een positieve marge op de dienst die nu tegen scherpe prijzen in onder andere Europa in de markt wordt gezet? Hoe gaan het met de filmproducties? Heeft Disney rekening gehouden dat bioscopen in veel landen nog wel even dicht zijn en daarna veel minder bezoekers mogen ontvangen?

Tijd rekken

Ergens voelt Disney natuurlijk ook wel nattigheid. Het schort de dividendbetalingen met een half jaar op. De impact van de crisis verwacht het pas over zes maanden te kunnen overzien. Klinkt dat niet als tijd rekken?

Dat het aandeel een luttele 2% verloor na de cijfers en presentaties geeft ook te denken. Zien beleggers niet dat een deel van optimisme vooralsnog echt nergens op is gebaseerd? Onnavolgbaar, dat geldt voor zowel Disney als voor de beurs.

Share: