NordVPN – de hack is geen artikel waard

Toen iets meer dan een week geleden door NordVPN werd toegeven dat het op een locatie was gehackt, was dat mosterd na de maaltijd. Het bericht waarop Nord VPN reageerde was al een paar dagen oud en de hack had anderhalf jaar geleden plaatsgevonden. Daarover nu nog een keer over schrijven heeft weinig zin. Veel interessanter is de bredere context, namelijk de businesscase van NordVPN.

Technite schreef

Op Technite is dit jaar twee keer aandacht besteed aan NordVPN. In mei werd geschreven over een klacht tegen het bedrijf bij de Britse Reclame Code Commissie. Die oordeelde dat het bedrijf bewust verkeerde informatie verspreidde en risico’s zonder onderbouwing vergrootte. Eind augustus kwam het bedrijf nog eens ter sprake. Een test van VPN aanbieders door “The Wirecutter” leverde op dat het bedrijf uitblonk in gebrek aan transparantie. Wie de eigenaren zijn van het bedrijf was niet te traceren en verzoeken om aanvullende informatie werden afgewezen.

Marketing

In beide artikelen werd ook gewezen op de marketing van NordVPN. Het bedrijf is op dat terrein bovengemiddeld actief. Het claim 12 miljoen gebruikers te hebben, een aantal dat op geen enkele wijze geverifieerd kan worden. Wel duidelijk is dat het een heel leger van fans kan mobiliseren. Elke post, waar dan ook, over het bedrijf kan rekenen op reacties die zeer voorspelbaar zijn. De reacties zijn namelijk altijd positief over het bedrijf of er wordt gewezen op de enorme omvang van het netwerk en het aantal gebruikers. Die combinatie van die twee zou garant moeten staan voor een uitzondering in de markt van VPN aanbieders.

Wie beter kijkt naar dit soort reacties valt natuurlijk als eerste op dat de auteurs niet te verifiëren zijn. Iedereen zit, heel voorspelbaar, achter een VPN. Geen van de auteurs meldt een geldelijk belang te hebben bij met promoten van NordVPN. Dat is opvallend, want het bedrijf is extreem actief (agressief?) in het werven van affiliates. De vergoeding die het bloggers en YouTubers in het vooruitzicht stelt zijn hoog.

Ongemakkelijk

Zo hoog zelfs dat het een ongemakkelijk gevoel geeft. Als dit soort acties verantwoordelijk zijn voor een substantieel deel van de aanwas, dan moet het bedrijf miljoenen uitkeren aan de betaalde fanboys. Wat ook geen prettig gevoel geeft is het absurd grote aantal aanbiedingen dat het bedrijf via coupons in de markt zet. Jan en alleman levert een abonnement op Nord VPN met 66% en meer korting. Het screenshot voor de Duitse taal en markt spreekt wat dat betreft boekdelen.

Hoppen

Iedereen kan uitrekenen dat er weinig overblijft voor het runnen van de business. Dat verklaart in ieder geval mede waarom het bedrijf niet over eigen hardware beschikt maar overal fysieke of virtuele machines huurt.

Vrijwillig of noodgedwongen (want NTD / DMCA klachten) hopt het dan ook door het internationale datacenterlandschap. Keer op keer komt het uit bij partijen die weinig bekend zijn door het faciliteren van grote, serieuze klanten. Nord VPN trekt namelijk door de campagnes niet alleen erg veel klanten. Het trekt vooral ook voor klanten die de VPN gebruiken voor de distributie van minder legale content. Dat soort VPN klanten zoekt partijen die goedkoop zijn, een groot aantal IP reeksen kan activeren en daarnaast bezuinigen op de backoffice. Die bezuiniging leidt tot een mindere reactiesnelheid op klachten van rechthebbenden en consorten. Het is dan ook geen toeval dat de eigenaren van NordVPN er alles aan doen onbekend te blijven. Op die manier voorkomen ze zelf aangeklaagd of gedaagd te worden.

Voor een deel van de markt zal NordVPN aantrekkelijk blijven. Als het ooit omvalt of in rook opgaat zijn er nog genoeg “concurrenten” die het stokje zullen overnemen. Wie de voordelen van een VPN inziet en zich aan de wet houdt weet waarschijnlijk ook dat voor VPN aanbieders geldt dat de goedkoopste of luidst schreeuwende nooit de beste kan zijn. Een goede dienst kost gewoon geld.

Share: