Nog even over de bankfiliaal kaalslag

Op 13 oktober stond hier iets over de onherroepelijke, onvermijdelijke, neergang van het aantal bankfilialen in de EU en in Duitsland in het bijzonder. Een onderwerp dat meerdere aanknopingspunten heeft met de reguliere werkzaamheden en daarom goed wordt gevolgd.

Dat het Handelsblatt het zelfde KfW onderzoek heeft aangegrepen voor een eigen artikel over deze markt is dan ook direct opgevallen. De krant geeft wel een eigen draai aan de bevindingen. Beter gezegd, het komt met ander onderzoek en combineert beiden. Op basis daarvan duidt het de Duitse markt en trekt enkele conclusies. In principe is dat de goede werkwijze. Ik juich dat soort journalistiek ook toe. In dit geval zijn er echter wel een min en een plus te plaatsen bij het eind resultaat.

De min

Handelsblatt noemt een onderzoek dat (onder andere) deze twee cijfers hanteert. Er zijn +20.000 bankfilialen in het land en er zijn ook +7.000 Lidl en Aldi supermarkten. Een supermarkt wordt meer dan 1x per week bezocht, een bank veel minder. Met die cijfers willen de onderzoekers aangegeven dat er te veel bankfilialen zijn. Het idee spreekt me aan, maar er klopt iets niet. Het aantal supermarkten in Duitsland ligt veel hoger. Hier worden slechts twee spelers genoemd. Tel alle Edeka, Reaal, Kaufland winkels erbij en het verschil is opeens een stuk geringer. Tweede reden waarom dit echt appels met peren vergelijk is: supermarkten moeten ook nog eens concurreren met de lokale middenstand. Een brood bij de supermarkt of een brood bij de bakker op de hoek. Voor de primaire geldzaken (dus excl. Verzekeringen, hypotheken e.d.) is dat soort concurrentie non-existing.

De plus

Zoals gezegd is er ook een plus voor het Handelsblatt artikel. Er is namelijk gekeken naar de NPS. De aanbevelingsscore voor banken ligt vrij laag. Zo laag zelfs dat je op basis daarvan al een hard ingrijpen zou verwachten. De lage NPS lijkt heel goed te verklaren omdat bankzaken wordt beschouwd als tijdrovend, weinig inspirerend en nauwelijks aantrekkelijk. Het verschil tussen verwachtingen (vraag) en wat daadwerkelijk wordt geboden liggen mijlenver uiteen. Met die constatering is de noodzaak het mes in het filiaalbestand op zich niet gerechtvaardigd. Het maakt het welk extra makkelijk die stap te zetten.

Supermarkten

Tenslotte nog even de supermarkten versus banken. Hoewel die vergelijking niet helemaal opgaat (of: helemaal niet) is het wel een startpunt voor een kort onderzoekje. Hoe ontwikkelen die twee zich in Nederland en de rest van de EU. Met wat Europese statistiek moet daar een mooie grafiek van te maken zijn.

Share: