Nog een kandidaat voor vertrek uit de winkelstraten: C&A?

Blokker en Sissy Boy waren de twee retailketens die afgelopen week in het nieuws stonden. De eerste is verkocht, de tweede staat op omvallen. Dat daarmee de gifbeker is leeggedronken lijkt uitgesloten. Wie het Duitse nieuws heeft gevolgd weet dat daar C&A in de gaten gehouden wordt.

C&A, de kledingverkoper die op veel plekken in Europa aanwezig is, heeft een paar problemen. Dat is de rode draad door de berichten die over het concern in de Duitse pers zijn verschenen. Meest in het oog springende is het vertrek op medische gronden van de de CEO. Zoiets is nooit leuk, maar is voor de pers vaak reden het bedrijf beter tegen het licht te houden.

Manager Magazine is een van de Duitse titels die dat heeft gedaan. Het heeft de keten van de familie Brenninkmeijer geanalyseerd en de performance afgezet tegen enkele bekende internationale concurrenten. De marge van C&A scoort daar als laagste en dat is volgens het blad geen toeval. Er wordt vervolgens uitgelegd dat er al langer problemen zijn met de operatie. De omzet staat onder druk, de winst is in meerdere landen al jaren geleden omgeruild voor verlies en de vierkante meters trekken te weinig kopers.

Het is geen opbeurend bericht, helemaal niet omdat het de nodige overeenkomsten met V&D vertoont. Dat concern is inmiddels verleden tijd en niemand lijkt het nog te missen. Of C&A die kant op gaat is minder waarschijnlijk, de familie Brenninkmeijer heeft om te beginnen diepere zakken. Ook is er sprake van de spreiding van de winkels over meerdere landen, V&D was een Nederlands concern.

Maar toch is er reden voor de nodige zorg. MM schrijft dat sinds eind 2017 meer dan 160 filialen zijn gesloten, 30 daarvan in Duitsland. Verder telt het nog 1.800 vestigingen in 21 landen. De sluipende krimp van het filiaal bestand vindt plaats zonder dat het de landelijke pers opvalt. Dat is iets dat we ook bij Blokker hebben gezien. Foto’s van vernieuwde filialen zijn er zat, niet in de laatste plaats omdat Blokker die zelf massaal heeft verspreid. Het aantal foto’s van filialen dat is gesloten is een stuk lager. Het aantal dat in Blokker aanvankelijk noemde lijkt daarbij veel lager te zijn dan het aantal daadwerkelijke sluitingen.

En dat verschil zien we nu ook in zekere zin terug bij C&A. De telling van MM (1.800) en de gesignaleerde krimp lijken namelijk niet overeen te komen met wat het concern communiceert. Op de website van de textielverkoper staat te lezen: “Wij voegen voortdurend nieuwe winkels toe aan onze 1.575 algemene en gespecialiseerde winkels in Europa.”

Stel dat MM zich heeft vergist in de telling en dat C&A, ondanks het verschil in scope (“Europa”) meer winkels heeft dan is er nog steeds reden voor de nodige vraagtekens. De genoemde omzet en margecijfers duiden op een operatie die marginaal is, expansie onwaarschijnlijk maakt en krimp logischer.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.