Nikola – CV fraude die pas na de IPO opviel?

FacepalmHet is rustiger geworden rond Nikola, het bedrijf dat eerst opviel door een succesvolle IPO en daarna door de beschuldigingen van fraude. Wat blijft is de verbazing over het gebrek aan serieus onderzoek voorafgaand aan de IPO. Elk van de nu bekende misstanden had eerder opgevallen moeten zijn.

Het verhaal van Nikola was tot begin september dat van een succesvolle start-up. Een bedrijf dat zich richt op het e-vrachtverkeer. Trucks met batterijen in plaats van dieseltanks. Samenwerkingen met toonaangevende bedrijven werden genoemd, eigen patenten, een directie met visie et cetera. De beursgang was dan ook een succes, helemaal omdat het bankenconsortium indruk maken en de link met de Tesla successtory (voor de aandeelhouders) duidelijk was.

Media september ging het dan opeens en vooral heel snel mis. Een beroeps querulant shortseller kwam met een vernietigend rapport. Het claimde dat het product (de e-truck) nep was. De enige beschikbare video was een gemanipuleerde opname. Dat was al een forse mokerslag voor Nikola en alle promotors. Wat was immers de waarde van de quotes van directieleden en strategische partners over de rijervaring die ze zelf hadden opgedaan. Dit moet al reden genoeg zijn voor strafrechtelijk onderzoek.

Maar het kan nog erger. De shortseller heeft namelijk ook aangetoond dat de inmiddels opgestapte CEO van Nikola, Trevor Milton, een trackrecord heeft dat had moeten opvallen voor de IPO. De claim dat Milton een succesvolle zakenman is kan op geen enkele wijze worden onderbouwd. Voor iedereen die een zoekmachine kan aanzwengelen is duidelijk dat deze Milton niet over de kennis beschikt om e-trucks of trucks op waterstof te ontwerpen. Evenmin is online bewijs te vinden voor een succesvol bedrijf dat hij heeft opgericht. Een ding wordt wel duidelijk: als verkoper van gebakken lucht valt hij wel op. Maar zoiets staat niet goed op zijn cv.

In de berichten over de IPO fraude (iets anders is het niet) valt nog een ding op. Het doet denken aan World Online dat voorafgaand aan de IPO kwam met berichten over successen in Zuid Afrika. Dat was toen niet te controleren en dat bleek later gelogen te zijn.

Milton en Nikola beweerden in juli van dit jaar dat een nieuw model van de truck werd gebouwd in Ulm, Duitsland. Dat is voor de meeste Amerikanen onbereikbaar ver weg, helemaal sinds de Corona reisbeperkingen. Wie zonder kennis van die Duitse regio online zoekt, zal zien dat daar inderdaad een grote Bosch fabriek zit. Maar daar houdt het dan ook wel mee op. Bosch heeft aangegeven precies nul trucks voor Nikola te hebben geassembleerd. En ook zoiets had al veel eerder kunnen opvallen.

In een zin samengevat: Nikola staat voor de IPO van een bedrijf en een oprichter die niet deugen.

Share: