Bedenkelijke VPN informatie
Dit blog wijst al langer op de bedenkelijke activiteiten van VPN aanbieders. In het kielzog van dit soort bedrijven bestaat een groot aantal schimmige websites waarvan de eigenaren directe banden met die zelfde aanbieders hebben. Die websites pretenderen te informeren over het nut van en ontwikkelingen bij VPN diensten. Die content gaat vergezeld van rankings die niets anders zijn dan lijsten met betaalde referrals.
Degelijke bagger websites bestaan ook in Nederland. Menig zolderkamer bewoner hoopt op die manier een zakcentje te verdienen. In de regel is de kwaliteit van die websites zo slecht dat iedere snuggere lezer doorheeft dat het weinig met informeren en objectiviteit te maken heeft.
Scope verbreed
Bij het Nederlandse landschap is er ook een website die opvalt. De beheerder begon ooit met alleen het aanprijzen van VPN diensten. Sinds enige tijd is de scope verbreed. Nu claimt men ook informatie over privacy en security te verschaffen. Dat daarmee nog steeds heel makkelijk een link te leggen is met VPNs is hoeft verder niet te worden uitgelegd.
Persberichten
Wat wel uitleg nodig heeft is de communicatie door deze site. Om te kunnen overleven moet de website bekend zijn en regelmatig bezoek trekken. Dat gebeurt hier door het regelmatig verspreiden van persberichten over onderzoek. Vaste prik daarbij is dat consumenten zich zorgen (moeten) maken over de privacy en de veiligheid bij online activiteiten. Die open deur intrappen is natuurlijk nodig om de mensen op de betaalde linkjes op de website te laten betalen.
Triest is hierbij dat deze website opzettelijk het spamverbod negeert. De mails die het verstuurt zijn niet voorzien van een opt out link. Wie daarover vragen stelt krijgt te horen dat het adres van de lijst is verwijderd.
PR bureau als stroman
Daarmee is echter de overlast niet gestopt. Dat begint er mee dat het bedrijf niet eens de moeite doet aan te geven dat men gebruik maakt van een opt-in lijst. Nog veel kwalijker is dat na het afmelden nieuwe spam van het bedrijf binnenkomt. Deze keer via Mediatic, een pr bureau. De opdrachtgever geeft dus niet door wie zich afmeldt voor de spam. Is dat toeval, is dat een foutje of is werken met stromannen het bewust negeren van het spamverbod? En waarom zou je de inhoud van een “informatieve” website geloven die dit zo handelt?