Mobiele telefonie: prepaid scoort beter dan postpaid (DE)

Deutschland-vlag-fahne-200120Het interessante eindejaarsprepaidaanbod (!) van Tchibo waar ik hier eerder over schreef was aanleiding weer eens wat dieper in de Duitse markt voor mobiele telefonie te duiken. Vroeger was dat vast bestandsdeel van mijn wekelijkse speurtochten, de laatste jaren is dat wel verminderd.

Wat niet verminderd is is de vaardigheid snel de actuele karakteristieken van die markt te achterhalen. Ook Duitsland raakt als markt voor mobiele telefonie verzadigd. Meer actieve nummers dan meerderjarige inwoners en ook als de leeftijdsgrens wordt losgelaten moet de grens van de groei in zicht zijn. Doorgroeien blijft wel het gebruik. SMS is minder sterk achteruit gegaan dan in Nederland en de omvang van de mobiele internetbundels heeft nog ruimte naar boven. Puur het aantal abonnementen is wat dat betreft een afvlakkende groeicurve in de grafiek die die markt illustreert.

Een ander punt dat opviel was de net iets andere verhouding tussen prepaid en postpaid vergeleken met Nederland. Dat was reden verder te zoeken naar de waardering voor die twee betaalmodellen. Al eerder was me opgevallen dat prepaid in het algemeen positief werd beoordeeld en slechts op een beperkt aantal issues over alle aanbieders gemeten een lager cijfer kreeg dan postpaid.

Nu lijkt daar een lichte verandering zichtbaar te worden. Als ik kijk naar de recente bevindingen van bureau ServiceValue zou kunnen worden geconstateerd dat inmiddels de balans van waardering in elk opzicht is omgeslagen in het voordeel van prepaid aanbieders. Of het nu gaat om echte prepaid only aanbieders of het prepaid aanbod van een partij die ook postpaid in het assortiment heeft: de klant is meer kritisch over postpaid en meer tevreden over prepaid.

Wat veroorzaakt dat en gaat er ergens niet iets mis? Als ik de verklaring van ServiceValue erbij pak lijkt er inderdaad reden voor zorg bij alle telco’s en MVNO’s in Duitsland. De klant wil meer dan ooit baas over het contract zijn en heeft geen zin meer in alles dat riekt naar een wurgcontract. Die houding wordt verder niet verklaard. Ik vermoed dat de korte lifecycle van toestellen en de te geringe voordelen van een langerlopend contract boven 12 maanden deals hier mee te maken hebben.

Tijd nog eens wat rapporten over mobiel en klantgedrag in Duitsland op te snorren en grondig door te nemen.

Share: