Misleidende persberichten

Misleidende persberichten kan betrekking hebben op het verspreiden van data waarvan bekend is dat die niet klopt. Het is ook een passende benaming voor het het versturen van berichten waarbij de verzender een heel ander doel voor ogen heeft. Beide zijn irritant, komen veel voor en worden amper bestreden.

Geen controle aan de poort

pixabay speelhal gokken casinoOok in Nederland worden met grote regelmaat persberichten verspreid, waarvan de verzender weet dat het verhaal niet klopt. Dat soort berichten wordt niet alleen vanaf zolderkamertjes verspreid door lieden met een verdachte agenda. PR bureaus laten zich ook voor het karretje spannen. De reden daarvoor is simpel. PR bureaus hebben werk nodig en claimen altijd te beschikken over de juiste ingangen (lees: ze hebben ergens een bestand met persadressen). Controle aan de poort komt te weinig voor, want de omzet is zo belangrijk.

Imago

Pas als de bureaus gewezen worden op het feit dat ze leugenaars, fraudeurs en ander fout volk faciliteren komen ze in beweging. Dan is er op eens iets als een imago dat moet worden gekoesterd. In alle gevallen is dan het kalf al verdronken voordat de put is gedempt. De “normale” bureaus zullen nog vaker dan voorheen automatisch in het digitale ronde archief verdwijnen. De onzinpraat waardoor het escaleerde is dan al verspreid.

Vullertjes

Er is ook een andere vorm van foute en misleidende persberichten. Dat subgenre komt in Nederland minder vaak voor, maar het bestaat zeer zeker. Vooral in tijden met weinig nieuws weet dit soort overlast door te dringen tot de online en print publicaties. Redacties zoeken naar vullertjes en trappen daarmee in deze val.

Een voorbeeld uit het buitenland is het bericht dat werknemers zich ergeren aan telefonerende collega’s. Er zou onderzoek zijn gedaan dat tot deze opzienbarende conclusie komt. De misleiding had direct moeten opvallen. Dit “onderzoek” zou zijn gedaan in opdracht van een aanbieder van online gokverslaving spelen. Die heeft echt helemaal geen belang bij een dergelijk onderzoek. Wat hij wel wil is zo veel mogelijk genoemd worden en zo verboden omzeilen. De daadwerkelijke bedoeling verhullen maakt dat dit misleiding is.

Achter dit soort persberichten zit overigens een hele keten, van de promotor van die verslaving spelen, een pr bureau en een seo specialist. Dat laatste genre bedrijven is hier al vaker genoemd.

Share: