Krantenleed en logistiek

Afgelopen vrijdag. Nederland is nog lang niet wakker, als de TMG met de presentatie van de Q2-2012 cijfers een winstwaarschuwing afgeeft. Bij heel veel bedrijven zou dat aanleiding zijn voor hordes journalisten zich in volle vaart richting het HQ van de onderneming te spoeden voor mooie quotes en veel, heel veel, sombere gezichten. Maar TMG belaagd door de pers? Op vrijdag rond 09:00 waren het Nu.nl, Emerce en het FD die er aandacht aan besteedden. Radio 1, Villamedia waren of nog niet wakker of vonden het nieuws niet zo spannend genoeg om er vroeg voor op te staan.

Hebben de uitslapers daar gelijk in? Is het feit dat TMG zover onder druk is komen te staan, dat er hard aan de bel getrokken moet worden geen nieuws dan? Daar kun je op twee manieren naar kijken.

De eerste optie is, dat je schrikt van die klap. Een totale daling van advertentie inkomsten van 12,3% is echt wel schrikken en het feit dat online en radio inkomsten hierbij stegen doet niet af aan de kille constatering dat de traditionele perstak het dus heel slecht doet. Bij de krant was de min namelijk 15%. Dat geeft tevens aan dat de stijging bij de nieuwere media nog lang niet voldoende is om van de neergang merkbaar af te remmen.

Een andere optie is kijken naar de oplages en het krantenlandschap elders. TMG ziet de papieren oplage al jaren dalen. Alle trucs met gratis verspreiding of proefabonnementen verhullen de onderliggende trend al lang niet meer. Kranten in papieren uitvoering, en zeker dit soort titels, zijn een krimpmarkt. De lezers zijn beperkt loyaal en nemen in toenemende mate genoegen met de gratis pulp of internetedities.

Het toekomstscenario voor TMG is dan ook somber. De online activiteiten, lees Hyves, zijn in het beste geval een proeftuin waarmee heel misschien ooit de groepsinvesteringen in moderne media deels gecompenseerd gaan worden. Maar op korte termijn is er geen echt succes mee te behalen. Ondanks cijfers die moeten aantonen dat meer dan de helft van de Nederlandse onliners maandelijks in contact komt met het TMG online netwerk (een TMG quote die compleet nietszeggend lijkt trouwens, want levert dat bezoek geld op?)

Is er geen enkel lichtpuntje dan? Nou een quote in het officiële bericht viel op: “start van de gezamenlijke dagbladbezorging met De Persgroep per september 2012”. Kijk eens aan, eindelijk na al die jaren wordt een logistiek probleem opgelost. Nederland is te klein voor zoveel gescheiden logistiek identieke trajecten. Dus een goede zet, al is die voor alle deelnemende titels nadrukkelijk niet uit sterkte maar uit pure noodzaak geboren.

Wat nog wel verbaast is de prijs van de papieren krant zelf. Overal in Nederland kost een krant even duur, terwijl de drukkerijen dusdanig gevestigd zijn dat transportkosten een echte variabele factor zijn. In Duitsland weten ze al langer dat 1 price fits all niet kan werken. Zie maar de prijsstelling van een lokale Berlijnse krant. Lijkt weinig die €0,30 of €0,50, maar reken maar dat het op jaarbasis een aardige omzet vertegenwoordigt.

Share: