Dat elke bank zijn eigen pinautomaten moet hebben is in Nederland een gepasseerd station. Gele automaten die voor alle bankklanten toegankelijk zijn worden de standaard, maar niet alle klanten zijn daar over te spreken.
Bezoek aan bank
Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming vielen direct een paar zaken op. De enorme leegte in het filiaal en de meldingen dat de bankautomaten waren verwijderd. De leegte had men deels proberen te verhullen door kleden op de vloer te leggen (“huiselijke sfeer”?). Het verhinderde niet dat op de vloer nog de plekken zichtbaar waren waar vroeger een lange balie met loketten had gestaan.
Dat de automaten voor geld opnemen weg waren stond met posters al op de gevel. Binnen werd de boodschap nog een paar keer herhaald. Of er nog ergens faciliteiten waren voor het afstorten van cash was niet te zien.
Kwalijke zaak
In de rij voor mij stonden twee (nog) oudere heren. Zij hadden geen afspraak, maar een vraag. Waar zijn de pinautomaten van de bank gebleven? Voor iedereen hoorbaar maakten ze duidelijk het verwijderen een kwalijke zaak te vinden. Steeds meer service wordt bij de bank weggehaald en ander gemopper.
De baliemedewerker vertelde dat de eerste gele automaat letterlijk tegenover het filiaal stond. Dat leidde tot de volgende reactie “dan moet ik geld ophalen in een winkel, in plaats van een bank. Dat is toch niks” De baliemedewerker keek verbaasd en vroeg wat daar anders aan was dan het gebruiken van de pinautomaten buiten is in een bank. Het antwoord luidde iets als “geldzaken hoor je bij een bank te doen.”
Daarmee was het gesprek dan ook eigenlijk beëindigd. Op basis van deze N=2 is vastgesteld dat de klanten van bank X in plaats Y ergens in de tijd zijn blijven hangen. Maar om nou te zeggen dat ze over goede argumenten beschikten om de vooruitgang in twijfel te kunnen trekken.