Kinderachtige marketing op straatniveau – daar is KPN goed in

Een paar weken terug viel op dat op een doorgaande straat in Amsterdam KPN aan het graven was. Korte tijd later was er in die straat gerichte werving voor glasvezel. Waarom dat was werd korte tijd later duidelijk.

Lokale marketing

glasvezel ftth kabelsKPN spendeert al decennia heel veel geld in lokale marketing. Tot op straatniveau wordt gepoogd klanten te werven. Op zich is daar niets mis mee. Vervelend en ergerlijk tegelijk is dat het daarbij zelden gaat om constructieve acties. Tientallen marketeers, product managers, technici en juristen zijn volop bezig  dit soort acties uit te zetten in gebieden waar een concurrent actiever wordt.

Die acties zijn de laatste jaren alleen maar toegenomen. Elke wijk waar iemand iets roept over het aanleggen van glasvezel kan rekenen op een vergelijkbare actie uit naam van KPN. Dit soort marketing is altijd defensief. Alleen al daarom is de boodschap nooit geloofwaardig. Dat regelmatig met het lanceren van een “tegen aanbod” effectief wordt verhinderd dat ergens ook maar een glasvezelaansluiting wordt opgeleverd is ingecalculeerd door KPN. Liever geen FttH voor bewoners en bedrijven dan via de concurrentie.

Activiteiten in Amsterdam

Nu terug naar Amsterdam. Ergens wordt duidelijk zichtbaar (veel groen in de straat) een kabel getrokken. Een paar dagen later is de tramhalte voorzien van reclame. Glasvezel nu (of binnenkort)) ook hier verkrijgbaar. De auto’s, monteurs en dergelijke zijn dan al weg. Van enige activiteit is geen sprake meer. De kans dat de hele straat is verglaasd in nul. Daarvoor zijn er te veel woningen en dwarsstraten die moeten worden gepasseerd.

Wie of wat schetst de verbazing dat kort daarna in een kruisende zijstraat activiteit wordt waargenomen. Deze keer zijn de haspel, auto’s en monteurs niet voorzien van het groene logo. Hier is een concurrent bezig de kantoren te voorzien van glasvezel. Activiteiten tot voorbij de stoep zijn zichtbaar.

Kinderachtige marketing

Mijn inschatting: KPN greep weer eens terug naar kinderachtige marketing om de concurrentie te pareren. Suggereren actief te zijn met aanleg en uitrol, terwijl dat niet het geval is. Drie CEO’s, duizenden managers en marketeers later is dat nog steeds een vast bestanddeel van de KPN business.

Share: