Je zou maar klant van N26 zijn

Over N26 is op dit blog al vaker geschreven. Het aantal incidenten dat de jonge hippe bank op het conto heeft staan is dan ook zeer uitgebreid. Sinds twee dagen kan er een nieuw categorie aan de lijst worden toegevoegd. N26 saboteert actief de vorming van een ondernemingsraad.

N26 wil twee dingen. Zo snel mogelijk een serieuze concurrent van de gevestigde orde in de bank wereld zijn is een. Twee is een imago creëren en vasthouden dat een grote groep prospects aanspreekt. De opmars van het bedrijf, gerekend naar rekeninghouders, schijnt aardig te lukken.

Daarbij ging en gaat regelmatig het nodig mis. Dat is de reden waarom N26 hier al vaker is genoemd.

De stand van zaken tot een paar weken terug was verder weinig anders dan die van een jaar geleden. N26 was en is een bank die verscherpt toezicht verdient, en dat ook deels heeft. De directie annex eigenaren willen zo min mogelijk personeel en dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit. Dat daarbij willens en wetens de voorwaarden van de banklicentie aan de laars zijn gelapt is bekend.

Sinds twee weken weten we ook dat er iets anders mis is met N26. Het personeel is zich – mede ingegeven door het faillissement van Wirecard – gaan realiseren dat de bank meer is dan een hippe werkgever. De bank heeft naar het personeel rechten en plichten. Onderdeel daarvan is het accepteren van en overleggen met een ondernemingsraad.

En daar gaat het op dit moment helemaal mis. Sinds bekend is geworden dat het personeel van N26 een OR (“Betriebsrat”) wil geeft de directie tegengas. Let wel: het oprichten van een OR is wettelijk geregeld. Werkgevers mogen dat niet verhinderen.

N26 trekt alle registers open om een OR te voorkomen. Het meest gebruikte argument is daarbij te bizar voor woorden. Ze zien “ [die] Werte ihres Unternehmens bedroht” – Een OR bedreigt dat waar het bedrijf voor staat.

Om de OR te dwarsbomen zijn nu zelfs juridische middelen uit de kast getrokken. De rechter heeft een bijeenkomst van N26 personeel buiten het gebouw verboden, omdat de gekozen ruimte voor de omvang van de groep ongeschikt is. De Covid-19 maatregelen zijn als kapstok gebruikt om een OR de voorkomen.

De rel die nu woedt is terecht. N26 heeft – net als Bunq – een leger van fanboys [M/V]. Dat maakt overuren, want in Duitsland ligt de OR nog niet iets gevoeliger dan in Nederland. Het is ook makkelijk schieten voor iedereen die nog een appeltje te schillen heeft met N26. Want wat is eigenlijk dat gewenste imago?

N26 is geen hippe startende bank, maar een bedrijf dat veel klanten wil zonder zich daarbij iets aan te trekken van wat klanten verstaan onder service. Met dezelfde eendimensionale botheid treedt het ook op tegen het personeel.

Er zijn weinig banken die zich op die manier weten te onderscheiden van de concurrentie – je zou maar klant zijn van N26.

Share: