Is voetbal een Sticky factor

Leveranciers van tv signalen – dat zijn naast de bekende coaxboeren, de schotelexploitanten en iptv partijen, oh ja en Digitenne – in binnen en buitenland hebben een business case, dus los van de infra weinig verschilt van die van de concurrent. Tv was, of is, een kast en wat daarop verschijnt is gebaseerd op een vast aanbod. Elke partij biedt in de goedkoopste vorm iets meer dan een dozijn kanalen en bij het duurste pakket gaat dat richting de 100, of zelfs daarboven.

Maar ook bij die variatie, wat A kan leveren is bijna altijd ook wel via B te zien. En daarom dat de aanbieders van het signaal al jaren zoeken naar manieren om iets te leveren dat exclusief is, want dat zou ervoor zorgen dat klanten zouden toestromen en de leverancier trouw blijven.

Leuk bedacht en volgens de rapporten van externe onderzoeksbureaus een logische en noodzakelijke stap. Een stap ook die in de VS zijn nut heeft bewezen en in nog enkele andere landen (Italië en Engeland worden dan vaak genoemd). Het aanbod in exclusieve content is echter niet opvallend groot. Naast echte VOD filmpakketten is het vooral bij de sporten dat er aanbod tot stand komt. Om die reden dat de UPC’s van deze wereld met zoveel mogelijk voetbalbonden onderhandelen over de exclusieve doorgifte van de signalen van de nationale volkssporten.

Maar is die case wel rendabel? Is het leveren van voetbal op exclusieve wijze (bijvoorbeeld live, terwijl de concurrenten alleen pas na 8 uur ‘s avonds samenvattingen mogen uitzenden) een dienst die vele klanten levert?

Eind oktober verschenen de cijfers van Belgacom. Ook deze telefonie partij ging mee in de vaart der volkeren door voetbal op exclusieve wijze aan de abonnees aan te bieden. Die deal is per dit jaar echter niet meer en de All Foot- of My Club-abonnementen zijn begraven. Deze speciale tv pakketten zijn in totaal door 70.000 abonnees afgenomen en daarvoor is een alternatief gevonden in de vorm van buitenlands voetbal.

Schijnbaar is dat geen goede vervanger, want 8.000 van deze abonnees zijn inmiddels met meer dan 1 dienst bij Belgacom vertrokken en tekenen zo voor een verlies van €6,6 miljoen. Een churn van ruim 11% dus en dat op één specifiek doelgroep aanbod dat alleen als multiplay pakket in de markt is gezet. Dat klinkt heel veel. Echter dient te worden opgemerkt, dat het bedrijf in totaal ruim 1,1 miljoen tv klanten heeft. Daarvan heeft slechts 6% het voetbalpakket afgenomen dat indertijd was aangeschaft voor €44 miljoen.

Voetbal een sticky factor voor tv? Dat valt te betwijfelen, maar dat het een lastige – lees dieprode – business case is lijkt wel aannemelijk.

Share: