Hudson Bay worstelt in en met Duitsland

In de berichtgeving over Hudson Bay in Nederland lijkt het te gaan over twee vragen. Hoe krijg je weer leven in of nabij een ex V&D pand en is er nog wel markt genoeg voor warenhuizen?

De aandacht voor die eerste vraag is begrijpelijk. De neergang van V&D ging uiteindelijk dan wel heel erg snel, de vele jaren ervoor was het een weinig inspirerend dossier voor de pers. De sluiting en ontslag voor vele duizenden medewerkers werd alom als onvermijdelijk beschouwd. Hudson Bay probeert nu dan op die rokende resten net iets nieuws, want een doorstart kun je het echt niet noemen. Het succes daarvan moet nog maar blijken.

Nederland bijzondere situatie

We hebben in Nederland dan ook wel de bijzondere situatie dat met het omvallen van V&D er geen echte landelijke warenhuis keten meer actief was. De honderden Blokkers en handjevol Bijenkorven zijn allebei van een hele andere orde. Hoe de consument met dat vacuüm is omgegaan is nog amper onderzocht. De markt was niet dusdanig verstoord dat het ergens duidelijk zichtbaar is geworden. Dat maakt de operatie van Hudson Bay in Nederland nog interessanter. Is er hier nog wel vraag genoeg naar een woonwarenhuisketen?

Duitsland

In Duitsland is Hudson Bay ook actief. Het heeft de Kaufhof keten overgenomen en die heeft een vergelijkbare positie als V&D in Nederland. Er is echter een heel groot verschil. Kaufhof is niet failliet gegaan en een afgelsoten hoofdstuk. Er zijn en worden wel filialen gesloten, maar er is geen sprake van een Stunde Null (tikkeltje beladen term). Hudson Bay moet bij Kaufhof leren omgaan zowel Duitse klanten als personeel. Het eerste begrijpen de Canadezen amper. De eerste pogingen het aanbod nog internationaler te maken (is veramerikaniseren hier de juiste term?) zijn hopeloos mislukt. De Duitse pers heeft breed uitgemeten dat ingevlogen bestuurders en directies niet begrepen waarom hoge hakken in Duitsland zo slecht verkopen “het is immers bij ons wel een succes”.

Met het personeel leren omgaan is ook nog een hele klus. De macht van de Duitse vakbonden, de formaliteiten, dat is best wel lastig voor ze. Ze gaan er ook nog meer mee te maken krijgen want men wil fors snijden in de lonen en voorwaarden van het personeel. Dat er geen vakantiegeld en kerstbonus wordt uitgekeerd is iets dat kan, omdat de vorige eigenaar zo een V&D scenario hoopte te ontlopen. Maar het zijn twee punten die heel gevoelig liggen, helemaal omdat ze als tijdelijk maatregelen waren ingevoerd. Het personeel is al te verstaan gegeven dat het de broekriem nog verder moet aanhalen. Hudson Bay wil namelijk zo snel mogelijk onder de landelijke cao uitkomen. Ze begrijpen niet waarom de lonen in alle 97 filialen in het land op dezelfde regels gebaseerd moeten zijn.

Als ik dat lees denk ik toch dat Hudson Bay in Nederland meer kans van slagen heeft dan in Duitsland. Meer kans wil overigens niet zeggen dat ze ook succesvol zullen zijn.

Share: