Het is weer tijd voor e-commerce overlast

We kunnen er inmiddels de klok op gelijk zetten: vanaf november verschijnen er wereldwijd berichten die de nadelen van e-commerce belichten. Voorop bij dit soort artikelen staat de logistiek. De aandacht is terecht, dat de berichten beleidsmakers niet in beweging brengen zal niemand verbazen.

E-commerce is niet alleen een zegen. Zoveel is inmiddels wel duidelijk. Amazon, Zalando en co zijn voorbeelden van bedrijven waar werknemers in het logistieke proces simpelweg worden uitgebuit. Verder in het logistieke proces, bij de bezorgers zijn min of meer vergelijkbare taferelen zichtbaar. Bezorgdiensten werken opzettelijk met onderaannemers om de kosten te drukken. Chauffeurs worden geconfronteerd met bezorgschema’s die door machines worden bedacht en weinig met de realiteit te maken hebben.

Het gevolg van de uitbuiting is bekend. Klanten zijn vaker ontevreden over de bezorging. Te laat, incompleet of beschadigd, iedereen heeft daar inmiddels wel ervaring mee. In meerdere landen zijn sorteerders en rijders al eens in staking gegaan of hebben daarmee gedreigd. Zij zijn de belangrijkste schakel naar de eindklant en kunnen het hele proces platleggen.

De overheid – niet alleen in Nederland – is nog steeds aan een oog blind. Razzia’s zoals in Duitsland naar het inzetten van ongekwalificeerde en/of onderbetaalde rijders komen te weinig voor. Het handjevol bekende ondernemingen dat formeel het transport regelt ontspringt zo de dans.

En dan is er nog de pers. Die komt elk jaar vanaf eind oktober, begin november opdraven om de impact van e-commerce op de samenleving op een ander manier te belichten. We zien meldingen voorbij komen over het grote aantal verkeersboetes voor rijders voor UPS en consorten in New York voorbij komen. Dichter bij huis sijpelen berichten door dat in Duitsland Hermes, DHL en co hogere kosten zullen berekenen gedurende de kerstperiode.

Bevestiging van dat signaal is online niet te vinden. Het kan zomaar het recyclen van een bericht van een jaar geleden zijn. Wie dat voor mogelijk houdt zal ook iets anders opvallen. Veel van de berichten over de chaos bij e-commerce laten zich lezen als verhulde reclame voor bepaalde spelers in deze markt. Door te schermen met de te verwachten overlast en het inhuren van hordes tijdelijk personeel kunnen ze en de eigen propositie nog eens onder de aandacht brengen. Door het oncontroleerbare aantal bestellingen of zendingen te noemen geven ze verder aan hoe succesvol ze al zijn.

Het is zuur, maar de reële overlast die e-commerce veroorzaakt wordt volop misbruikt voor marketing en PR doeleinden.

Share: