Geautomatiseerd liegen en bedelen om commerciële links

Bedelen om een commerciële links geplaatst te krijgen is een bekend verschijnsel. Met die links wil men meer verkeer naar de websites, een hogere zoekmachine ranking bereiken. Partijen die zich hierop richten zijn er ook in Nederland.

Zelfde formaat

Elke week is het raak. Dan ligt in de mailbox voor een van de websites een aantal mails die uit dezelfde delen bestaat. Het eerste deel is altijd een compliment voor een bepaald artikel. Daarna komt de opmerking dat link A niet meer klopt of beter kan. Een alternatieve link wordt altijd aangeboden. Die verwijst altijd naar de betalende opdrachtgever van de mailer spammer, maar daar wordt met geen woord over gerept.

Ordinaire spam

Bedrijven die dit doen maken gebruik van scripts en sjablonen. De communicatie is altijd ongevraagd. In de meeste gevallen is er geen opt-out mogelijkheid. Om die reden is het ook ordinaire spam. Wat betreft de bedrijven die hiervoor de opdracht geven valt het nodige op. Online casino’s en 18+ diensten waren jarenlang zeer nadrukkelijk aanwezig. Dat is nu minder geworden, maar de casino ellende blijft nog steeds met enige regelmaat voorbij komen.

Content manipulatie

Wie zich hier ook aan schuldig maken zijn onder andere goede doelen en telecom annex kabel operators in Nederland. Zij kopen online naamsbekendheid door het manipuleren van bestaande content. Het is immers altijd in een ouder bestaand (en geïndexeerd) artikel waarvoor ongevraagd een “verbetering” wordt voorgesteld.

Transip en VPN

Andere partijen die hierdoor opvallen zijn Transip en een dozijn of wat VPN aanbieders. Dat eerste bedrijf maakt daarvoor gebruik van een club die ook illegaal casino aanbod faciliteert. Tot zover de mores van die hoster in Leiden. VPN aanbieders die laten bedelen om linkjes vormen een omvangrijke groep. Het is vooral Engelstalig wat hier voorbij komt. Er is ook een paar Nederlandse bedrijven dat op die manier bekender wil worden.

Geautomatiseerd

Het is niet alleen het bedelen om de commerciële links dat geautomatiseerd is. De wisseling van domeinnamen, referral links en nep foto’s van de spammers zijn dat ook. Met dat automatiseren neemt de geloofwaardigheid van de mails alleen maar af. Het gebruikte format en de minimale variatie heeft wel ene prettig voordeel. Filteren van deze spam is erg makkelijk. Zo blijven verhalen als van een Amerikaanse student die tijdens zijn scriptie onderzoek op een Nederlandstalige website uitkomt uit de mailbox.

Maar het toppunt van stupiditeit vorige week was een mail naar aanleiding van een post over domeinnamen eindigend op punt Tokyo. Die plaatsnaam triggerde een proces om te komen met een verhaal over het zonder geo-blokkade kijken naar de Olympische Spelen.  Weer in de bekende vorm van mail spam met als opening “interessant artikel op jullie website”. Gevolgd door “wist je dat deze link X beter is dan die link Y die julie nu hebben staan. Nul relevantie en weer een extra regel toegevoegd aan het spamfilter.