Flybe nu echt failliet en dat gaan we merken

Per 4 maart is de Britse luchtvaartmaatschappij failliet. Alle vluchten zijn geschrapt en de meeste toestellen zijn door de leasemaatschappijen aan de ketting gelegd. Voor de Britten is dat zeer slecht nieuws. Ook Schiphol en daarmee Amsterdam gaat de impact merken.

Onvermijdelijk

Dat Flybe nu dan toch failliet is gegaan mag eigenlijk niet verbazen. De reddingsoperatie van een paar maanden terug riep al veel vragen op en de halve toezegging van de regering een belasting op tickets te verlagen was nog niet geëffectueerd. Dat de aandeelhouders niet langer geld in het verliesgevende bedrijf wilden pompen was al langer bekend. Dat het nu heet dat Covid-19 het bedrijf de genadeklap heeft gegeven mag kloppen. Dat de boeken zijn neergelegd en 2.000+ banen per direct zijn verdwenen was onvermijdelijk, maar zonder Covid-19 was elk volgend incident het bedrijf fataal geworden.

Per direct

Per direct zijn de problemen groot. Flybe verzorgde niet alleen vluchten naar een paar dozijn Europese luchthavens. Het bedrijf was op tal van binnenlandse bestemmingen de enige aanbieder. Talloze eilanden die het VK vormen zijn nu letterlijk afgesneden van de belangrijkste vorm van transport.

De kans dat een andere maatschappij de binnenlandse markt problemen snel kan oplossen is gering. Ten eerste is er geen enkele maatschappij die daar de toestellen en mensen voor heeft. Ten tweede is de operatie verliesgevend gebleken. Zonder overheidssteun gaat daar niets gebeuren.

Schiphol

Ook Nederland kan per vorige week al merken dat Flybe van de kaart is verdwenen. De maatschappij was goed voor meer dan 12.000 vluchten per jaar, of 35 per dag, op Schiphol. Die zijn van de ene op de andere dag weg. Voor de mensen die in de aanvliegroutes wonen zal dat merkbaar zijn, ook al ging het hierbij om kleinere vliegtuigen.

De vloot van Flybe bestond uit kleinere toestellen. Zo te zien waren er  vooral Embraers in gebruik. Die kunnen tussen de 50 en 150 personen vervoeren. Wie dan kijkt naar het aantal vluchten komt tot de conclusie dat Schiphol in principe “overnight” 2.000+ reizigers is kwijtgeraakt. Dat is per dag. Op jaarbasis zijn het 600.000+ passagiers.

In deze groep zitten zakenreizigers, overstappers naar internationale bestemming en toeristen met Nederland als eindbestemming. Het is maar de vraag of die allemaal in staat zijn een alternatief te vinden. Als dat niet het geval is, is dat ook goed. Minder vluchten van en naar Schiphol moet sowieso worden doorgevoerd. Minder Britse toeristen is om andere redenen een prettig vooruitzicht.

Problemen blijven?

Wie denkt dat de Schiphol slots snel zullen zijn vergeven en daardoor de problemen snel zijn vergeten ziet twee zaken over het hoofd. De eerste is dat Schiphol de sloten niet zo maar kan weggeven of verpatsen (link). De tweede is dat ook Easyjet of Ryanair, als min of meer logische kandidaten, met een probleem zitten. Zij hebben de operaties geoptimaliseerd door de vloot te standaardiseren. Zij beschikken niet over de kleinere toestellen en bemanning waarmee Flybe opereerde. Grotere toestellen inzetten is geld verbranden, dus dat gaat niet gebeuren. (Het aantal eigen bestaande vluchten opkrikken kunnen ze niet, omdat ze dan meer slots nodig hebben).

De neergang van Flybe leidt dus tot de nodige problemen. Voor sommigen (denk aan de bewoners van de eilanden voor de Schotse kust) zijn die echt groot. Voor anderen, zoals iedereen die last heeft van de vliegtuigbewegingen rond Schiphol of toerisme mogen die tot het einde der dagen onoplosbaar blijven.

Share: