Fanmail PR Bureau

In een aantal zakelijke e-mailboxen komen bijna dagelijks berichten van PR bureaus die namens de klanten vragen om aandacht. De adressen zijn daarvoor ingericht, vaak is er sprake van expliciete instemming vooraf, het is dus geen spam. Toch zitten er wel eens berichten tussen die niet kloppen of roepen om een reactie.

Categorie Klopt niet

Dat men name vanuit de VRC bakken met bagger binnenkomen die wel spam zijn, dat is de categorie “klopt niet”. Ik ga niet eens uitzoeken of dat van een PR bureau komt of van de fabrikant zelf. Gewoon alles blacklisten dat verwijst naar de VRC. Blacklisting gebeurt ook voor PR bureaus dichter bij huis. Nederlandse en Europese bureaus die alles dumpen en niet in staat zijn het aanbod aan te passen op mijn interesses mogen zich ook verheugen op een plekje op de lange blacklist. Dat daardoor interessante klantmeldingen verloren gaan, collateral damage heet dat, neem ik voor lief.

Categorie Reactie

En dan is er een groep berichten waar ik wel wat mee doe. Ik neem namelijk de moeite erop te reageren. Daarmee bedoel ik niet berichten die ik lees omdat ze echt zinnig zijn, input geven voor artikelen of gewoon interessant zijn. Ik doel op berichten van de PR bureaus als het onderstaande:

Zoals jullie wellicht al weten, is [XXX] per 1 januari het bureau voor alle Benelux-mediarelaties van YYY . Voor vragen, interviewverzoeken of beeldmateriaal over YYY, kunt u contact met [….]

Duidelijk, kort en bondig verhaal. Niet mis mee. Toch heb ik de moeite genomen te reageren. Dat deed ik met het volgende eveneens korte en bondige bericht.

FYI: het vorige pr bureau van YYY is wegens onacceptabel gedrag blacklisted. Daarom is door ZZZ de laatste jaren amper aandacht besteed aan YYY.

Het is vast en zeker niet het soort fanmail dat veel wordt ontvangen door PR bureaus. Ik zie het als een stukje service naar de mensen toe en een subtiele waarschuwing. Het is het soort service dat ik ook geef aan fabrikanten en handelaren die ik op beurzen, symposia en andere events tegenkom. Als ze zaken doen met een blacklisted PR bureau laat ik dat terstond weten waarna het gesprek vaak direct is beëindigd. Of dat leidt tot fanmail voor het PR bureau in kwestie weet ik niet.

Of dat leidt tot klaagzangen van de bureaus kan ik niet zien. Ze zijn immers blacklisted.

Share: