Energieleveranciers die omvallen en vergelijkingssites

In Nederland hebben we het inmiddels ook al een paar keer meegemaakt: nieuwe aanbieders op de energiemarkt waar na korte tijd het licht uitgaat. Ze redden het niet en de klanten zijn gedupeerd. In Duitsland is dat niet anders. Het meest recente geval daar is BEV (Bayerische Energieversorgungsgesellschaft). Dat is de zesde aanbieder in een jaar tijd die zich failliet laat verklaren. Vergelijkingssites worden mede verantwoordelijk gehouden voor de ontstane overlast.

Zelfde verhaal

Als energieleveranciers omvallen is het eigenlijk altijd om dezelfde reden: ze moeten zelf voor langere periode inkopen terwijl de afnemers op basis van een voorschotnota op maandbasis afrekenen. Het vergt een hoop vermogen die langere termijncontracten te kunnen afsluiten. Het winnen van klanten is daarom extreem belangrijk, daarmee wordt die schuld immers afgelost.

Die klanten werven gebeurt offline en online. Online is een belangrijke rol weggelegd voor vergelijkingssites. Daar op adverteren of zorgen voor een hogere ranking rendeert. De meeste sites staan daar ook gewoon voor open. De sites zijn immers commercieel en zijn daarom redelijk creatief.

Bedenkelijke rol vergelijkingssites

Dat vergelijkingssites onder de loep genomen worden door boze klanten, de pers en toezichthouders is daarbij niets nieuws. Dit blog heeft daar het afgelopen decennium al diverse voorbeelden van gegeven. Wel nieuw is dat het faillissement van BEV de druppel lijkt te zijn die de emmer doet overlopen. Zowel de Duitse politiek, de toezichthouder Bundes Netzagentur als de Duitse consumentenorganisaties wijzen naar de bedenkelijke rol van dit soort sites. BNA noemt in de meest recente publicatie dat de sites voor 90% van de inkomsten afhankelijk zijn van commissies die door leads en leadconversie worden gegeneerd. Dat weerhoudt ze ervan kritisch te kijken naar het materiaal dat ze krijgen aangeleverd. Voor de consumentenorganisaties is het daarmee niet klaar. Sommigen stellen dat de site exploitanten mede schuldig zijn aan het misleiden van klanten die daardoor met foute partijen in zee gaan.

Tijd voor regulering

De vergelijkingssites trekken nu alle registers open want die zien de bui al hangen. Na eerdere veroordelingen voor het geven van onjuiste informatie over verzekeringen en de sancties die reis en hotelkamer sites zijn opgelegd vrezen de partijen die iets doen met energieprijzen dat zij nu aan de beurt zijn om veroordeeld en deels gereguleerd te worden. Elke partij is sinds het omvallen van BAV opeens gaan vermelden die eigenlijk niets meer is dan een vette disclaimer. Iedereen die aanbod ABC goed vindt, moet nog zelf even uitzoeken of dat wel een betrouwbare partij is en daarbij worden criteria genoemd die daarvoor nuttig zijn.

Of die last minute actie het gevaar zal afwenden is maar de vraag. De zes failliete stroomaanbieder hebben behoorlijk wat schade veroorzaakt. Andere energieboeren moeten de gedupeerden immers uit de brand helpen. Al levert dat nieuwe klanten op, de manier waarop dit tot stand komt en de kosten die hiervoor gemaakt moeten worden zijn niet goed voor de hele sector.

Share: