En weer lopen de reisvergelijkers tegen de lamp

Het Handelsblatt kopte eind januari dat Booking.com en Expedia nog steeds in strijd met de regels van het Duitse Kartellamt handelen. Nog steeds wordt het hoteliers extreem lastig gemaakt kamers elders of zelf goedkoper aan te bieden. Die constatering kan leiden tot een nieuwe procedure. In het VK liggen de sites eveneens onder vuur.

Booking.com, dat voor sommigen de Nederlandse e-commerce parel is, heeft inmiddels een reputatie bij toezichthouders die weinig positief is. Net als Expedia en de andere spelers is het nadrukkelijk uit op het monopoliseren van de positie. Het uitbuiten van de aanbieders en misleiden van consumenten behoort onmiskenbaar tot de strategie van dit soort bedrijven.

Wat er in Duitsland de pers haalde is de constatering dat hotels die de kamers via de eigen site aanbieden tegen een lagere prijs dan bij de machtsmisbruikers daarvoor worden gestraft. Ze worden lager geclassificeerd dan hotels die alleen via de monopolisten te boeken zijn. Dat valt op het eerste gezicht niet op, maar onderzoek naar 18.000 hotels in meerdere landen heeft tot deze conclusie geleid.

Het Britse onderzoek heeft een andere invalshoek. Daar gaat het niet om de uitbuiting van hoteliers door Booking.com en Expedia. Het is de manier waarop informatie aan  potentiële klanten wordt getoond. De Britten constateren dat de techniek niet transparant is, de website bezoeker geen uitleg over de werking krijgt en bewust op het verkeerde been wordt gezet door het tonen van evident onjuiste meldingen. Met dat laatste worden bedoeld de kreten als “nog maar 1 kamer vrij” of “x keer bekeken in 24 uur”. Het zijn trucs die uitsluitend dienen om de consument te misleiden.

Voor de Britse markt geldt dat de reisbranche uitbuiters voor 1 september de sites moeten aanpassen. Zichtbaar en transparant moeten worden wat de commissie is die ze ontvangen en ook mogen er geen nep-deals meer worden getoond. Dat zijn aanbiedingen die niet boekbaar zijn of gepaard gaan met voorwaarden die onhaalbaar zijn of tot hogere eindkosten leiden.

Het zal niet bij deze twee acties blijven. Het wordt de hoogste tijd dat de EC deze partijen, net als de klonen voor andere sectoren, gaat reguleren. Reisvergelijkers lopen te vaak tegen de lamp om het af te doen als missers en foutje-bedankt. Na inmiddels een dozijn onderzoeken en boetes in verschillende EU lidstaten is er maar een conclusie mogelijk. Het manipuleren en misleiden van de markt, inclusief de toezichthouders is vast onderdeel van de business.

Share: