Een verklaring voor de ingreep bij e-commerce door Alibaba

Eerder deze maand heeft Alibaba bekend gemaakt de e-commerce activiteiten in twee aparte entiteiten onder te brengen. De reden hiervoor en de impact op de business zijn niet geheel duidelijk.

Nieuwe structuur

Als een van de grootste online marktplaatsen ter wereld heeft Alibaba ook de nodige business in Europa. Veranderingen in de structuur van het bedrijf kunnen ook gevolgen voor het aanbod van diensten in de EU hebben.

De melding over het opsplitsen van de business kwam als een verrassing. Het was namelijk een bijzin ondergeschikt aan het bericht dat er een nieuwe CFO komt. “Oh, en nu we toch de aandacht hebben. We delen de e-commerce op in een unit die zich alleen met de Chinese, markt bezighoudt en een deel dat de rest van de wereld aanstuurt.”

Een verklaring voor deze forse ingreep is in het memo niet goed terug te vinden. Er is sprake van meer “agile” kunnen opereren.

Olifant in de kamer

De olifant in de kamer is tot nu toe nergens in de pers genoemd. Het kan ook goed zijn dat het een Siamese olifant is. Het splitsen van de business is namelijk voorwaarde om te komen tot strikt gescheiden operaties, databases en infra. Alibaba doet niets anders dan de Chinese business afschermen voor pottenkijkers uit het Westen.

De keerzijde van die medaille – daarom is het mogelijk ook een Siamese olifant – is dat daarmee de EU business strikter kan worden gescheiden van de rest. Daarmee kan Alibaba vervelende vragen over de implementatie van de AVG voor zijn.

De stap die Alibaba zet kan met betrekkelijk weinig fantasie worden omschreven als een voorbeeld van de balkanisering van e-commerce. Wat er nog niet aan klopt is dat deze aangekondigde ingreep allee de e-commerce betreft. De cloudbusiness wordt met rust gelaten. Nu nog wel.