Het stukje kademuur in het centrum van Amsterdam dat nu is verdwenen is op tal van foto’s te zien. Het is de walkant van een van de UvA gebouwen. Tussen het water en de eerste pand zitten meerdere meters. Buiten een paar bromfietsen heeft op dat stuk de laatste vier decennia ook geen enkel voertuig gestaan. Daarmee is de makkelijkste oorzaak “het zware verkeer” direct uit te sluiten.
Maar in Amsterdam worden dat soort feiten makkelijk onder tafel geschoven. Dit incident is net als een hele riedel andere voorvallen met kademuren de schuld van het verkeer roept een diverse groep. Divers, omdat ze meerdere petten op hebben. Deskundigen die wijzen naar het vrachtverkeer blijken betrokken te zijn bij initiatieven voor vervoer over het water.
Leuk detail daarbij is dat de eerste proeven daarvoor op een totale mislukking zijn uitgelopen. De aanbesteding voor afvaltransport via de grachten liep eerst niet volgens de Europese regels. Vervolgens blijkt het rendement zo gering dat de laatst overgebleven partij de ring verlaat (link 1) (link 2). Dat maakt een harde roep om het verbieden van vrachtverkeer door de bepaalde ondernemers, politici en deskundigen wel erg verdacht.
Overal camera’s
In het kader van schreeuwen is belangrijker dan nadenken komen ook wilde ideeën voorbij het goederen verkeer door de stad per camera te volgen, zodat elke kilometer kan worden belast. Niet voor de eerste keer is het dat personen die zich links noemen en linkse partijen adviseren pleiten voor een Orwelliaanse controle waar zelfs Noord Korea nog niet aan heeft gedacht. Maar ook hier geldt weer: het is een vast onderdeel van het Amsterdamse circus waarbij het tegen elkaar opbieden om elke vorm van mobiliteit, anders dan de fiets, onmogelijk te maken wordt gezien als progressief en goed voor de stad. En privacy blijkt dan keer op keer een non issues te zijn voor alle zogenaamd progressieven.
Alle aandachtstrekkers en lieden met een dubbele agenda die in actie komen door dat ene stukje weggezakte muur bewijzen weer eens dat het Amsterdamse circus niets met de realiteit te maken heeft. Nog voor onderzoek is gedaan het vrachtverkeer als universele schuldige aanwijzen en duizend en een plannen lanceren verkeer maximaal te verbannen laat zien wat de ware agenda is.