E-commerce – waar ik op let

Als bezitter van een modernere smartphone ben ik verplicht op zoek te gaan naar accessoires. Mini USB is uit, ik heb nu micro USB snoeren nodig. Hiervoor en voor gadgets maak ik uiteraard gebruik van internet. Ik zoek, selecteer en bestel. Maar bestel ik zomaar bij iedereen? Wat zijn mijn criteria?

Opletten bij e-commerce is noodzaak, want er zijn naast professionele aanbieders ook een hoop minder brave aanbieders. Een andere categorie wordt gevormd door aanbieders die minder betrouwbaar overkomen. In hoeverre dat meer is dan een gevoel en ook rationeel kan worden aangetoond is iets dat mij in mijn speurtocht naar snoertjes, verloopstekkers en hoesjes heeft beziggehouden.

Zolang ik op het platform van eBay of Marktplaats blijf is er niet veel aan de hand. Ik ben op zoek naar klein grut, en dat is voor de meeste oplichters niet interessant. Gevolg, de kans dat mijn bestellingen en betalingen goed worden behandeld is – zeker via genoemde platformen – groot.

Het aanbod is op deze platformen groot, hetgeen voordelig is voor het vergelijken van prijzen en condities. Daarbij vielen bij de goederen tot 10~20 euro weinig gekke dingen op. Zodra je op zoek gaat naar duurdere gadgets, denk aan luxe houders voor in de auto, dan zie je meer verschillen optreden. Beschrijvingen van artikelen die niet echt kloppen met de foto of omschrijvingen die de nodige slagen om de arm houden. Dat is geen slordigheid of toeval. In deze gevallen ging het bijvoorbeeld om verschillen tussen “origineel” en “oem”.

Voor sommige zaken kwam ik uit bij de bekende Chinese website DX. 1000en artikelen tegen mini prijzen. En omdat ik grut-onderdelen zocht voor verdere verwerking (lees modificeren met mes en soldeerbout) was dat laatste erg prettig. Bij DX is de betaling, net als bij eBay en Marktplaats via PayPal te regelen. Een systeem waar ik tevreden mee ben. Voor mij veilig, want niet gekoppeld aan een betaalrekening en het saldo is met opzet altijd beperkt tot een paar tientjes.

Een onderdeel bleek lastig verkrijgbaar en uit de reviews van de smartphone maakte ik op dat daar het origneel te verkiezen was boven namaak. Dat zorgde ervoor dat ik alle telefoonwebstores afstruinde op zoek naar een onderdeel van een niet meer gangbare telefoon.

Een partij in Nederland kon die zonder moeite en snel leveren tegen een prijs die aanzienlijk lager lag dan bij andere webshops. Maar wat of wie schets mijn verbazing bij het onder ogen krijgen van de transactiemogelijkheid. Een eenmalige machtiging, waarvoor de gegevens zijn in te vullen op een niet beschermde webpagina en geen alternatief.

Sorry, dat is voor mij onaanvaardbaar. E-commerce moet leuk blijven en deze verplichte betaaloptie is niet leuk want niet veilig. Twee koppen espresso later vond ik via eBay een webshop net over de grens die het originele fabrieksartikel ook kon leveren. Toegegeven, 3 euro duurder maar dan wel op basis van een veilige transactie. Dat is het mij wel waard.

En die constatering: dat ik een meerprijs over heb voor een veilig e-commerce traject vond ik er een om te onthouden.

Share: