E-commerce duurder door hogere verzendkosten

Dit artikel gaat niet over de misstanden bij DHL. Het gaat wel over een interessante opmerking die het Duitse tijdschrift WirtschaftsWoche noteerde bij een gesprek met een vertegenwoordiger van pakketvervoerder Hermes.

Frank Rausch van Hermes heeft in een interview aangegeven dat zijn bedrijf verwacht dat in de nabije toekomst al meer zendingen bij lokale afhaalpunten worden afgegeven. Het deur aan deur bezorgen is niet alleen lastig, de kosten rechtvaardigen het ook steeds minder. Rausch verwacht dat er dan ook een (of: meer?) prijsdifferentiatie zal ontstaan. Een bedrag noemt hij echter nog niet.

50 Cent toeslag voor aan huis bezorging, dat is wat zijn collega Boris Winkelmann van DPD suggereert. Dat klinkt niet veel, maar het is natuurlijk wel een eerste stap. Als de markt dat accepteert zal er op dat punt veel meer gaan gebeuren. Dat zegt Rausch niet, maar iedereen ziet dat dat een logische ontwikkeling zal zijn.

Wat in ieder geval onvermijdelijk wordt is dat de vervoerders in Duitsland een toeslag voor de kerstperiode gaan invoeren. Dat ze daar nu, ruim een jaar van de voren, al over beginnen geeft aan dat de markt langzaam wordt voorbereid op de een grondige verandering. Piektijdentoeslagen gaan een vast onderdeel worden van de prijsdifferentiatie. Daar is overigens niets verkeerds aan en het is een model dat ook heel snel in Nederland kan worden ingevoerd.

Of het exploiteren van gemeenschappelijke mini depots in Duitsland, zoals Hermes voorstelt, in Nederland kans van slagen maakt is weer een heel ander verhaal.

Share: