Duitse retail update en Re:publica voordracht winkels in de provincie 2/2

Vandaag het tweede artikel over de ontwikkelingen op de Duitse retailmarkt. Deze keer geen opsomming van goed of slecht nieuws. Wel een verwijzing naar een talk op Re:publica 19 van Kirsten Kötter.

Vraag

Kötter was een van de ruim 1.200 sprekers de laatste editie van Re:publica. Haar talk ging in op de betrekkelijk simpele vraag : wat is er tussen 1998 en 2018 in de Duitse winkelstraat veranderd?

De reden van het eerste gekozen jaar is dat toen de Amazon de Duitse markt betrad, het jaar daarop volgde eBay. Zoeken werd ook een stuk makkelijker, 1998 was ook het jaar dat er een Duitse Google versie kwam.

Honderden foto’s

Kötter heeft schijnbaar honderden foto’s gemaakt van het gebied in en ronde steden als Frankfurt am Main en Gießen. Zij heeft van 208 foto’s uit 1998 kunnen vaststellen waar die zich bevonden en is in 2018 al die adressen nog eens afgegaan. Dat leverde dus weer 208 foto’s op. Aan de hand daarvan heeft ze kunnen aangeven hoeveel winkels er nog in dezelfde staat zijn, hoeveel er echt zijn verdwenen en alles daar tussen in.

Antwoorden

Het is weliswaar geen wetenschappelijk onderzoek dat Kötter heeft verricht, maar het geeft wel antwoorden op de vraag of de impact van Amazon, Google en co op de winkelstraten groot is. Van de 208 winkels waren er 53 nog in dezelfde staat, 38 waren veranderd, maar et een gelijk aanbod. 24 waren in andere handen gekomen, maar leverden nog steeds de goederen of diensten van de zelfde sector. 91 winkels waren echt veranderd omdat wat er werd aangeboden niet meer hetzelfde was als in 1998. Een aantal objecten was omgebouwd tot woning.

In de YouTube opname van de talk komen ook de detail ter sprake. Kötter is namelijk in gegaan op de sectoren die nu meer of juist minder vaak voorkomen. Dit alles met elkaar levert een beeld van winkelstraten buiten de A1 locaties van de metropolen. Dat is niet alleen interessant, de manier van weergeven was voor iedereen te volgen.

Share: