Duits autonieuws

De Duitse autobouwers komen de laatste tijd vooral in het nieuws wegens de illegale praktijken en onderlinge afspraken. De eerste boetes zijn al uitgedeeld en de eerste betrokkenen zijn in de VS al opgepakt. Je zou bijna denken dat dat het enige is dat ze bezighoudt.

Koerswijzigingen

Dat lijkt niet helemaal het geval te zijn. Er zal ongetwijfeld een link zijn met de schandalen die handenvol geld kosten, maar er worden drastische koerswijzigingen bekend gemaakt. De impact daarvan gaat heel groot worden. Als je alle artikelen er over leest zou je bijna denken dat de schandalen nog ergens goed voor zijn ook.

Volkswagen was de eerste die met revolutionair nieuws kwam. De bouwer voelt zich genoodzaakt het mes in het dealernetwerk te zetten. Hoeveel van de circa 3.000 dealers in Europa de status gaan verliezen is nog onduidelijk. Wat wel bekend werd is dat de huidige marges en werkzaamheden niet langer geaccepteerd worden. Waar we het dan over hebben is (quotes uit Handelsblatt respectievelijk Tagesspiegel van de 13-10) is een netto rendement van 1%, contractueel vastgelegde verdeling van verkoop en service personeel en +60% tijdsverspilling door het ontbreken van de juiste IT kennis en infra.

Het zijn cijfers van VW zelf, dus ze kunnen wat zijn aangedikt. Dat de processen bij dealers lange niet zo modern en geoptimaliseerd zijn als bij de productie zelf zal niemand verbazen. In sommige garagebedrijven (ook van andere merken) lijkt IT nog steeds een noodzakelijk kwaad in plaats van handige uitbreiding van de mogelijkheden.

Een andere reden waarom VW het mes zal gaan zetten in het dealernet heeft ook alles met IT te maken en wel met internet. De verwachting in Wolfsburg is tot 25% van alle auto’s via internet verkocht zal gaan worden (actueel: 2%). In dat scenario is het ook erg makkelijk de externe verkooplaag uit de keten te halen, VW heeft ze eenvoudigweg niet meer nodig.

Opsplitsing

Ingrijpend is ook het nieuws waarmee Daimler kwam. Daarover zal de komende periode ook nog het nodige geschreven gaan worden. Wat daar staat te gebeuren lijkt bijna op het terugdraaien van de klok. Waar het in de jaren 80 van de vorige eeuw is begonnen allerlei externe onderdelen aan het concern toe te voegen wordt daar nu afstand van genomen. Het concern wil zich opdelen in twee bedrijven. Een dat zich richt op auto’s en de ander met vracht en de rest. Formeel heet het dat er twee zelfstandige units worden gecreëerd, maar het einddoel is al bekend gemaakt. De markt voor de auto “as we know it” verandert ingrijpend. Daimler wil niet dat die producten een blok aan het been worden van de overige activiteiten.

Twee producenten die echt ingrijpend nieuws aankondigen. De impact van deze voornemens gaat echt op heel vele plekken zichtbaar worden.

Share: