Disney moet aanbod voor de EU aanpassen

tvDe EU scherpt de regels voor het aanbod van streaming content aan en het aandeel Disney is daardoor eind juni in waarde gedaald.

De Amerikanen, die laat op de streamingmarkt zijn gekomen lopen namelijk mijlen ver achter op de concurrentie, zoals Netflix. Om aan de EU eisen en die van de lidstaten te kunnen voldoen moet er meer geïnvesteerd gaan worden en dat vinden beleggers niet per se een goed idee.

EU regels

Wie in de EU content wil aanbieden heeft te maken met wellicht bekende regels. Aan de ene kant zijn er beperkingen voor het soort content. Niet alles dat in de VS op de buis verschijnt is hier welkom. Aan de andere kant zijn er regels over de commercie. Sluikreclame is in de EU meer aan banden gelegd dan elders.

Ondergrens lokale content

Er zijn ook minder bekende regels. De belangrijkste daarvan gaat over de herkomst van de content. Elke lidstaat wil terecht de nationale taal en cultuur beschermen. Dat is een serieus belang en heeft ook als doel de werkgelegenheid in de “creatieve sector” te beschermen. Op EU niveau is er een percentage vastgelegd van de content die lokaal moet zijn of uit de EU moet komen. Dat percentage lijkt nu op de schop te gaan. Brussel stuurt aan op een ondergrens van 30 procent.

Bij die ondergrens geldt dat het de lidstaten vrij staat de lat hoger te leggen. Frankrijk vindt het dubbele veel beter, maar dan wel voor EU content. Als 60 procent van wat uitgezonden wordt uit de EU moet komen heeft Disney extreem probleem (Amazon trouwens ook). Volgens kenners zouden de Amerikanen namelijk nergens in de EU boven de 11 procent uitkomen.

Netflix

Netflix heeft wat dat betreft veel betere kaarten in handen. In een paar EU landen zit het namelijk nu al rond de 30 procent. Daarmee voldoet het nog steeds niet aan de Franse eisen, maar wel die van de drie andere grote EU lidstaten.

Lobby gaat niet werken

De lobby van Disney is bekend en berucht, maar dat zal in dit geval weinig uitmaken. Het bedrijf voldoet in het tweede jaar na de introductie op de EU markten nog steeds niet aan de regels. Dwarsliggen kan een dure grap worden waar de aandeelhouders helemaal niet blij van worden. Dus linksom of rechtsom, Disney zal met ander aanbod voor de EU lidstaten moeten komen.

(en terwijl iedereen kijkt naar Disney staat Londen afgeserveerd langs de zijlijn. Alle productie uit dat land vallen buiten de tellingen voor EU content. De eis is immers dat content voor de EU in de EU moet zijn gemaakt. Lang leve Brexit!)