Decathlon online goed voorbeeld van foute e-commerce

FacepalmWegens de bekende beperkingen was online bestellen bij Decathlon de enige mogelijkheid aan een onderdeel te komen. Dat was een primeur. Eentje die ook geen goede indruk heeft achtergelaten. Heeft online er geen prioriteit of is een pre-AVG uitstraling een bewuste keuze?

De website van Decathlon valt niet op voor wie gewoon wat bladert en zoekt. Adblockers en andere tools zien uitzonderlijke zaken. Tot zo ver is er niets aan de hand. Het wordt anders bij het plaatsen van een bestelling. Daar is een account voor nodig. De optie als gast te bestellen is er niet.

Geen mail bevestiging

Het aanmaken van een account is kwestie van username en wachtwoord verzinnen. Tijdens die sessie kan de bestelling worden gedaan. In die fase gaan al twee dingen mis. Van het aanmaken van het account komt geen bevestiging per mail. Dat is om een paar redenen ongewenst, zoals het tegengaan van fakebestellingen en ID fraude. Decatlon laat daar dus al forse steken vallen.

Nieuwsbrief

Wie na het plaatsen van de bestelling en betaling verwacht een bevestiging te krijgen komt bedrogen uit. Per mail komt er niets. Wederom zeer eigenaardig. Maar Decathlon maakt het nog erger. Bij het aanmaken van het account staat de keuze voor het ontvangen van de nieuwsbrief standaard op aan. Dat is gewoon niet toegestaan.  (hier klopt iets niet, maar om een andere redenen dat het wel/niet toegestaan van de vink)

De ergernis gaat verder. Met een nieuw aangemaakt account kan na het afronden van de eerste bestelling niet worden ingelogd. De foutmelding is dat user en wachtwoord niet bekend zijn. Een paar uur tot een hele dag wachten maakt niets uit. Die melding blijft verschijnen. Wie een andere browser gebruikt ziet een andere melding verschijnen. Uiteindelijk blijkt inloggen alleen mogelijk te zijn door cookies te accepteren. Tijdens het aanmaken van een account wordt daar niet op gewezen.

Profiel?

Dat de bestelling verder op tijd is geleverd is een pluspuntje, maar de minnen zijn zwaar in de meerderheid. Dat na uitlevering Decathlon gaat mailen over het verder invullen van het profiel doet de balans verder uitslaan. Een mailing over moederdag doet vermoeden dat ze bij Decathlon wel meer niet voor elkaar hebben.

Decathlon online mijden

Kortom: Decathlon en online is geen goede combinatie. Typisch voorbeeld van een bedrijf waar je zo min mogelijk data moet achterlaten en gebruik maakt van een dedicated adres. Nog beter is het gewoon online geen zaken te doen met dat bedrijf.