De retail vierkante meters versus online

PANDEN-TE HUUREind vorige week bleken twee berichten uit Nederland en Engeland bij nadere bestudering naadloos op elkaar aan te sluiten. Het ging om een artikel in Het Parool over de Hema en berichtgeving in de Britse pers over tegenvallende resultaten bij 3 grote winkelketens.

De Hema haalde de lokale pers naar aanleiding van uitbreidingsplannen elders in Europa, een nieuwe en eindelijk winstgevende aanpak van de filialen in Duitsland en een kritisch analyse van de Nederlandse markt. Dat laatste is was het belangrijkste en kwam tot uitdrukking in de kop van het artikel “ Nederland is overbewinkeld”. Helder, te veel winkels en locaties. Hema directeur Van Zetten maakt ook duidelijk dat online een must is. Ik lees in dat laatste een extra reden die overbewinkeling als een echt issue te beschouwen. En dat er daarnaast nog sprake is van hand op de knip en lagere bereidheid van de consument te reageren op gewone aanbiedingen is uiteraard ook relevante informatie.

De Britse pers maakte op haar beurt melding van tegenvallende resultaten bij Tesco (food) Marks& Spencer (alles) en Morrison (food). Een treffende analyse van wat bij die 3 bedrijven mis gaat gaf Robert Peston voor de BBC. Wat voor hem als een paal boven water staat is dat deze bedrijven de boot dreigen te missen (Morrison in het bijzonder) door het uitblijven van een goed online aanbod. Maar – en daarvoor is onder andere weer de berichtgeving in The Guardian nuttig – de ligging en positionering van deze winkels werkt ook in het nadeel. Te ver buiten de centra en een dagje shoppen is voor de meeste Britten na zoveel jaar recessie gewoon geen heelbare kaart meer. Dus waar kiest men steeds vaker voor: Aldi en Lidl. En waar liggen die: inderdaad veel vaker in de stedelijke gebieden zelf.

De gemeenschappelijk factor van deze berichtgeving is dat de druk op de winkels is gewijzigd waarbij dit als redenen wordt genoemd

  • het is deels te wijten aan de geringere koopkracht;
  • deels speelt de foute ligging een rol
  • de veranderde kijk op shoppen (functioneel versus recreatief).

 

Onder de streep betekent het dat de klant vaker online shopt. Dat is geen prettig nieuws voor de hoeveelheid vierkante meters. Beter nieuws is het voor bedrijven die online shoppen faciliteren en uiteraard de bedrijven die al langer een goed doordachte multichannel visie hebben. Of om een bekende voetballer vrij te citeren: elk nadeel heeft z’n voordeel.

Share: