De crisis in de luchtvaart – het om echt grote aantallen (updated)

vliegtuig-2De crisis waarin de luchtvaartsector zicht bevindt haalde afgelopen week dagelijks het nieuws. Letterlijk elke dag viel er te horen of lezen dat bedrijven op omvallen staan. De verliezen die ze maken zijn ongekend groot. Ongekend grote aantallen ontslagen zijn onvermijdelijk en aangekondigd.

Werkgelegenheid

Hoeveel banen in de sector vorige week overbodig zijn verklaard is niet bij te benen. De eerste melding was van British Airways dat dinsdag bekend maakte 12.000 medewerkers te gaan ontslaan. Begin april waren 30.000 medewerkers, met 80% van het salaris, al naar huis gestuurd bij gebrek aan werk.

Icelandair gaf aan van 2.000 collega’s afscheid te moeten nemen. Dat is bijna de helft van het bedrijf. SAS zoekt een exit voor 5.000 personeelsleden verspreid over meerdere landen. Vrijdag was Ryanair de laatste met vergelijkbaar nieuws. Daar vervallen 3.000 banen.

Buiten de scope van de Europese pers valt het verlies van werkgelegenheid bij de airlines op andere continenten. Zo heeft hier bijna niemand meegekregen dat Virgin Australia surseance heeft aangevraagd en dat alle 10.000 werknemers om hun baan moeten vrezen.

Productie

Het verlies van banen bij de airlines is extreem groot. De seinen staan ook op rood bij het handjevol bedrijven dat vliegtuigen maakt. De melding dat Boeing de deal met Embraer heeft laten schieten ligt nog vers in het geheugen. Sinds afgelopen donderdag is duidelijk dat het bedrijf in Seattle geen afzetmogelijkheden ziet voor de eigen toestellen en kleinere die via de Brazilianen geleverd kunnen worden.

Op 28 april maakte het bekend 15% van de banen te schrappen. De productie van civiele toestellen wordt nog verder teruggeschroefd. De 737 Max productie is een verhaal op zich, die van de 787 en 777 toont beter de crisis in de luchtvaart aan.

Van deze twee modellen wordt de productie tot in ieder geval 2022 verlaagd. Boeing verwacht dat van de 787 in 2022 maar 7 opleveringen per maand nodig zijn. Een jaar terug waren dat er nog 14 en voor dit jaar is dat al bijgesteld naar 10. Boeing halveert dus met een paar stappen de productie voor dat model. De reductie bij de 777 is iets geringer.

Actieradius

Vooral de halvering van de 787 productie is een belangrijk signaal. De 787 serie heeft volgens de wiki een actieradius tot 15.000 km. De 777 komt tot 13.000 km. Dit zijn dus toestellen die het verkeer van Amerika of Europa naar Azië en Australië verzorgen. In Seattle verwachten ze dat die verkeersstromen tot in ieder geval 2022 geen herstel laten zien dat een hogere productie rechtvaardigt.

Verlies

Bij het uitblijven van vraag komt Boeing verder in de problemen. De kosten zijn hoog en kunnen maar langzaam worden afgebouwd. In een kwartaal tijd is de schuld bij de banken met de helft toegenomen tot $38,9 miljard. Aangezien er een operationeel verlies van ruim $640 miljoen is geleden wordt het voor de vliegtuigmaker erg lastig deze schuld op eigen kracht te te verkleinen.

Gitzwart

Het aantal banen dat eerder is genoemd is echt groot. De negatieve bedragen die Boeing in het kwartaalverslag vermeldt zijn dat ook. Het woord crisis voor de hele sector is meer dan terecht. De vooruitzichten zijn gitzwart. Dat met Tegel (Berlijn) nu de eerste luchthaven in Europa compleet dicht gaat is niet zomaar een besluit. De verwachting is dat de tweede luchthaven van de stad ook nooit meer zal openen (*)

UPDATE 7 mei

Op 5 mei heeft Virgin Atlantic bekend gemaakt dat het 3.150 banen (1 op 3) schrapt en alle activiteiten op Gatwick staakt. Door de timing is het bericht in Nederland amper opgevallen.

Voor het transatlantisch vliegverkeer tussen het VK en de VS is Virgin Atlantic een belangrijke speler. Het heeft een marktaandeel van 19%. De ondermening verwacht dat het tot 3 jaar kan duren eer het volume weer op het 2019 niveau is. 

VA is niet de grootste klant van Gatwick, maar het is niet de eerste die de activiteiten voorlopig staakt. Het schijnt dat British Airways dat ook doet. Gatwick is daarmee hard op weg een tweede Tegel te worden.

(*) De bedoeling was ooit dat Tegel en Schönefeld dicht zouden gaan en dat al het verkeer via nieuwe airport BER zou gaan. BER is nog steeds niet open, maar Schönefeld kan de “komende maanden” zonder moeite het weinige verkeer van en naar de hoofdstad aan.

Share: