De Chinese IT strategie: aantallen en pionnen

china vrcTerwijl de meeste aandacht nu uitgaat naar Huawei zijn ook andere Chinese IT bedrijven met een onmiskenbare strategie bezig die gebaseerd is op aantallen en pionnen. Twee voorbeelden van begin deze week illustreren dat.

Huawei

Over Huawei is inmiddels elke dag wel wat te lezen. Het bedrijf ziet de kansen op de Amerikaanse en Europese markten met de dag slinken. Dat het daarom alle registers opentrekt om tegengas te geven is meer dan verklaarbaar. Op de methoden die het kiest valt het nodige af te dingen. De portemonnee trekken voor een omstreden Nederlandse lobbyist in Brussel roept vragen op. Het is om meerdere redenen een vreemde stap.

Alibaba

Dan is de strategie die Alibaba kiest duidelijk anders. Toegegeven, dat bedrijf staat niet of nog niet op zwarte lijsten. Desalniettemin doet het nu ook extra inspanningen om de plek veilig te stellen en zelfs verder te kunnen expanderen. Diverse keren is al aangegeven dat het flink zal investeren om de eigen cloudbasis te versterken en in meer landen aanwezig te laten zijn.

Het bedrag dat daarbij hoort is 25 miljard Euro. Dat is enorm. Enorm zijn ook de aantallen medewerkers die het daarvoor extra nodig heeft. Het bedrijf claimt 5.000 nieuwe banen te scheppen om die groei mogelijk te maken.

TikTok

Het andere voorbeeld van een Chinese IT ondernemer die met aantallen strooit is TikTok. De moedermaatschappij ByteDance heeft al het zelfde kunstje uitgehaald als Zoom. Door snel wat bekende namen aan zich te binden wil het serieuzer en professioneler overkomen. De laatste pion die TikTok daarvoor heeft geworven is ex-Disney medewerker Kevin Mayer.

Met grote aantallen nieuwe banen schermen doet het ook. Of beter gezegd, dat heeft het tot voor kort in het VK gedaan. Afgelopen weekend schreef de Britse pers dat ByteDance vooralsnog afziet van de plannen om het HQ naar het VK te verplaatsen en 3.000 nieuwe banen op het eiland te creëren.

De pas op de plaats valt samen met de (niet alleen) Amerikaanse druk de app niet toe te laten in zakelijke omgevingen. Over de snelheid waarmee de toezeggingen spoorloos verdwijnen valt een hoop te zeggen. Het doet vermoeden dat de strategie bij deze Chinese IT bedrijven dezelfde is. Bij de eerste signalen van weerstand wordt een draaiboek uit de kast getrokken dat per bedrijf niet veel lijkt te verschillen. Elk land dat zich roert krijgt een toezegging voor vestiging van een HQ of research centrum en veel nieuwe banen.

Welke businesscase?

Dat de businesscase daarvoor flinterdun is of zelfs ontbreekt blijkt uit het gemak waarmee het aanbod wordt ingetrokken. Het ligt voor de hand dat voor die beloofde banen geen invulling bestaat. Zou dat wel gelden voor de bekende namen die de bedrijven aan zich weten te binden, of zijn dat uiteindelijk ook maar pionnen met beperkt nut?

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.