De burgerluchtvaart in Rusland – een onmogelijke opgave

Enkele dagen geleden heeft de BBC een informatief item gedeeld over de staat en toekomst van de burgerluchtvaart in Rusland. Bron zijn Russische kranten. Daar staat te lezen dat het een behoorlijke opgave wordt eigen vliegtuigen, auto’s, computers en dergelijke te produceren.

Passagiersvliegtuigen en de rest

OekraineOpmerkelijk dat gewoon in de teksten van de zwaar gecensureerde kranten staat dat er een groot verschil is tussen de politieke wens of boodschap enerzijds en de realiteit anderzijds. De vertalingen van de BBC journalist zijn correct. We hebben zo enig zicht op de problemen waarmee het land dat oorlog voert in Oekraïne geconfronteerd wordt. Het nieuwsitem gaat vooral over passagiersvliegtuigen, maar het verhaal geldt evenzo voor personenauto’s, computers en eigenlijk alles dat te maken heeft met mobiliteit en communicatie.

Westerse technologie

Rusland heeft een eigen vliegtuigindustrie. Daar worden ook toestellen gemaakt met een civiele taak. Hoe groot de capaciteit is, is niet bekend. Wel bekend is dat deze bedrijven sinds de val van de muur in 1989 zwaar leunen op Westerse technologie. Dat dan op basis van samenwerking of door het inkopen van onderdelen.

Zo zijn de motoren voor alle modernere toestellen van “Russische” makelij al jaren afkomstig uit het VK of Amerika. Daarvoor worden nu geen onderdelen meer geleverd. Onderhoud is een probleem, want voortijdig uitwisselen van onderdelen is onmogelijk. De enige optie is de vloot steeds meer te gaan kannibaliseren, maar ook dat gaat maar een aantal jaren goed.

Machines voor onderdelen

De Russen hebben dus veel meer eigen onderdelen nodig. Motoren zijn echter enorm complex. De kennis van het maken van straaljagers is niet bruikbaar voor de dit type machine. Het opbouwen van de kennis gaat jaren duren, maar zelfs dan is het probleem niet opgelost. De machines om dit soort motoren te maken zijn er niet. Die moeten dus eerst worden ontwikkeld.

Als dat eenmaal is gelukt is er een motor die past onder de vleugels van een passagiersvliegtuig. En dan  doemt het volgende probleem op. De aansturing van de motoren, daarvoor is elektronica nodig. Alles dat maar een beetje hightech is of misbruikt kan worden (“dual purpose”) mag niet meer worden geleverd.

Bestaande toestellen in de lucht houden is daarom het meest realistische scenario voor de burgerluchtvaart in Rusland. Wat er op de tekentafels ligt is niet meer dan ontwerpen. Die stammen allemaal uit een tijd dat export van technologie naar het land aan minder restricties was onderworpen.

Assemblage

Het verhaal voor vliegtuigen gaat ook op voor personenauto’s. Rusland beschikt over kennis van assemblage, maar zeker niet over een middelen alle onderdelen zelf te maken. Bij communicatie is het beeld nog triester. Daar gaan echt al heel snel problemen ontstaan.

Share: