Coronavirus – de impact is ook hier zichtbaar

Het “Coronavirus” zorgt elke dag voor weer nieuwe krantenkoppen. Terecht, want de impact van het virus is groot en ook in dit deel van de wereld steeds zichtbaarder. Inmiddels is de eerste vakbeurs in Europa geschrapt en komen de eerste meldingen van logistieke en economische problemen.

Over het schrappen van MWC Barcelona is een hoop geschreven. Het is de eerste keer dat een beurs van die omvang in Europa niet doorgaat. De directe economische schade is daarbij relatief makkelijk te becijferen. Er is sprake van 40.000 hotelboekingen die doorgehaald kunnen worden. De streek van Barcelona zal de pijn wel voelen, maar waarschijnlijk zijn de kosten die exposanten en bezoekers hebben gemaakt vele malen hoger. De kans dat zij op grote schaal met succes op een annulerings- of vergelijkbare verzekering kan worden teruggegrepen is gering. De schade wordt wereldwijd verspreid.

Reisbewegingen

MWC is niet de enige beurs die wordt geschrapt. Langzaam maar zeker begint duidelijk te worden dat het aantal reisbewegingen niet alleen onder druk staat omdat de airlines vluchten van en naar de VRC aan banden hebben gelegd. Bezoekers uit de VRC en zij die daar recent zijn geweest komen op dit moment de VS niet meer in. Dat is reden voor de Global OCP Summit de activiteiten last minute fors aan te passen. De kosten voor tickets worden vergoed en het programma gaat totaal op de schop. De OCP summit is niet de grootste conferentie in de VS die geraakt is door het Coronavirus. Het is wel open over de impact en gevolgen. Wat er in Azië nu allemaal wordt geschrapt aan events is onbekend. Een ding is duidelijk, de luchtvaart gaat deze klap voelen en dat geldt ook voor maatschappijen die niet op de VRC vliegen.

Zeevaart

De zeevaart voelt de last inmiddels ook al. Er is een onbekend aantal cruiseschepen dat nu in de problemen komt omdat zij landen niet meer kunnen aandoen en passagiersgroepen wegblijven. Dat dit leed in de media breed wordt uitgemeten zal extra pijn doen.

Maar de meeste pijn voor de zeevaart zit elders. De containervaart tussen de Chinese havens en de rest van de wereld is totaal ontregeld. Het sluiten van fabrieken zorgt voor lagere productie. De quarantaine maatregelen zorgen voor minder transport. In de Chinese havens is dus veel minder aanbod van goederen bestemd voor de rest van de wereld.

De haven van Antwerpen heeft hier vorige week iets over verteld. 115.000 containers minder staat gelijk aan 7% minder omslag. Dat is voor de haven al knap lastig, maar het betekent ook dat er enorme hoeveelheden half of eindfabricaten niet op de plaats van bestemming komen. Of het nu gaat om chemicaliën of kleding, op veel plekken in Europa worden de magazijnen niet meer aangevuld.

Onvermijdelijk

Het is onvermijdelijk een kwestie van tijd of we zullen de eerste lege schappen gaan zien dan wel lezen over prijsverhogingen door schaarste. Dat is geen doemdenken, maar de logische consequentie van de ontregeling van productie en transport in combinatie het de grote afstanden. Geluk bij een ongeluk in deze is dat de voedselproductie niet in gevaar komt.

Zelfs al per direct de situatie in de VRC onder controle raakt en de productie weer op volle toeren kan draaien, er is een gat in de leveringen van minimaal 4 weken (dat is ook ongeveer de 7% waar de haven van Antwerpen over spreekt). Logistiek is het heel erg lastig dat gat te vullen. Het zou betekenen dat havens, depots en transporteurs tijdelijk een verdubbeling van elke mogelijk capaciteit nodig hebben.

Comments are closed.