Corona virus richt bloedbad aan onder Duitse kranten en tijdschriften

In Duitsland zijn de oplage cijfers van de kranten en tijdschriften voor Q2-2020 bekend gemaakt, de impact van het Corona virus is enorm groot. Over de volle breedte van het printlandschap zijn indrukwekkende verliezen zichtbaar. Ook opvallend is dat er titels zijn die weten te groeien.

Oplagecijfers en leugens

Het onderwerp oplagecijfers is op dit blog vaker voorbij gekomen. Kenmerkend voor de cijfers is dat ze jaren achtereen schaamteloos bij elkaar gelogen werden. Iedereen in Nederland, TMG voorop, deed er alles aan om betaalde circulatie zo hoog mogelijk te laten lijken.

Dat was in Duitsland niet veel anders. Daar heeft het IVW even machteloos als het HOI in Nederland geholpen de markt op het verkeerde been te zetten. De situatie is in beide landen dan wel verbeterd, maar de IVW Q2-2020 cijfers bewijzen dat er nog bijzondere creativiteit wordt losgelaten op de oplagecijfers.

Bordexemplar-Effekt

bron: DWDL.de

In de recente Duitse cijfers overheersen de double digit rode cijfers. Kranten, weekbladen en tv bladen die minder dan 10% van de oplage tussen Q2-2019 en Q2-2020 zijn verloren zijn een minderheid. Een paar titels is meer dan 30% verloren en Bild mist 18% van de oplage.

Bijzonder bij deze cijfers is dat over het afgelopen kwartaal een paar titels harder zijn gekrompen dan het voorgaande kwartaal. Het aantal sluitende verklaringen hiervoor is beperkt.

Allereerst is er het zogenaamde Bordexemplar-Effekt. Bild, Focus en nog een paar worden gratis uitgedeeld bij het betreden van Lufthansa vliegtuigen. Als er niet gevlogen mag worden valt dat deel van de circulatie weg. Hoewel er geen directe link is tussen de lezers aan boord en de uitgevers worden deze aantallen consequent als betaalde oplage geboekt. Lufthansa betaald immers voor levering, al is het uitgesloten dat het meer dan de fractie van een abonnementsprijs betaald.

Wegval van forensen

Een tweede verklaring waarom sommige titels zo hard zijn gevallen heeft te maken met het verplichte homeoffice. De afgelopen maanden zijn er dagelijks miljoenen minder forensen langs de kiosken gelopen. De impuls of gewoonte aankopen van print zijn totaal verdampt. Dat zegt iets over het bloedbad dat onder de kioskuitbaters moet zijn aangericht.

Gebrek aan actualiteit

Typisch voor Duitsland is het verschijnsel tv gidsen met een looptijd van twee weken. De meeste van dit soort bladen telt nu een 5~10% kleinere oplage. Als verklaring voor deze krimp wordt genoemd dat de programmering dusdanig op de schop is gegaan dat de gidsen nog sneller achterhaald zijn. Dat argument komt wat dun over. Concurrentie door online publicaties en minder lineair kijken speelt ook een rol.

Bloedbad

De Duitse markt voor kranten en tijdschriften is heel groot. De lijsten die IVW beschikbaar stelt laten vooral erg veel rood zien. Er is de laatste maanden een bloedbad aangericht onder de kranten, tv gidsen, opiniebladen en sporttitels. De paar plussen die er zijn, zijn te weinig om veel hoop uit te putten. Die Zeit , Handelsblatt en TAZ waren en zijn min of meer buitenbeentjes in het printlandschap door de doelgroepen die ze aanspreken. De mainstream titels kunnen dit soort krimp niet lang overleven.

Wordt Corona de genadeklap voor de print redacties en gaan we nu min of meer verplicht over naar e-edities? Voor de lezers kan dat een acceptabele oplossing zijn. In combinatie met meer variaties bij de abonnementen lijkt dat nu reeds aan een zekere vraag te voldoen.

De impact op de redacties van die verschuiving is een punt van aandacht. Voor de werkgelegenheid elders in productie en distributie zijn de vooruitzichten somber. Ook daar is helaas waarschijnlijk de omschrijving “bloedbad door Corona virus” op van toepassing.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.